Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu, Esas No: 2020/3242, Karar No: 2021/215
DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU 2020/3242 E. , 2021/215 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2020/3242
Karar No : 2021/215
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : Huk. Müş. Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı ısrar kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: KPSS 2012/6 tercih işlemleri sonucu 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/B maddesi uyarınca sözleşmeli statüde veteriner hekim olarak istihdam edilen davacının, sözleşmesinin feshedilerek görevine son verilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali ile bu işlem nedeniyle yoksun kalınan maaş ve diğer parasal hakların yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla;
31/12/2012 tarihi itibarıyla mezun durumda bulunmamakla birlikte davacı ile idare arasında imzalanan sözleşme tarihi itibarıyla mezun durumda bulunan ve memuriyet şartlarını haiz olan davacı hakkında, kılavuz hükmü uyarınca uygulanabilecek tek yaptırımın, davacının göreve başlatılmaması olmasına karşın şartları sonradan tamam hale gelen davacının idare ile imzalamış olduğu sözleşmenin tek yanlı feshine ilişkin dava konusu işlemde hukuka ve hakkaniyete uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptali ile davacının yoksun kaldığı maaş ve diğer parasal haklarının dava tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmiştir.
Daire kararının özeti : Danıştay Onikinci Dairesinin 20/03/2018 tarih ve E:2016/7269, K:2018/1200 sayılı kararıyla;
ÖSYM Yönetim Kurulunun 26/12/2012 tarih ve 2012/00.00 sayılı kararıyla onaylanan Kamu Personeli Seçme Sınavı KPSS-2012/6 Tercih Kılavuzu’nun “Tercihlerin Yapılması İçin Genel Bilgiler” başlıklı 2. maddesinin 2.1 bendinde; “Tercihlerin geçerli olabilmesi tercihlerin ÖSYM’ ye internetle gönderildiği son gün itibariyle ilgili lisans, ön lisans veya ortaöğretim alan/proğramından mezun olunması zorunludur. Tercihlerin internetle ÖSYM’ ye gönderilmesinin son günü itibariyle mezun durumda bulunmayan adayların, yerleştirmeleri yapılmış olsa bile, göreve başlama işlemleri yapılmayacaktır.” hükmüne yer verildiği,
Söz konusu Tercih Kılavuzu incelendiğinde, adayların sınava girdikleri öğrenim düzeyindeki bir okuldan veya programdan mezun olması koşulunun, sınava girildiği tarih itibarıyla değil, ÖSYM’ce yerleştirme işlemlerinin yapılmasına olanak sağlanması açısından tercihlerin internetle ÖSYM’ye gönderilmesinin son günü itibarıyla arandığının anlaşıldığı,
Yerleştirme işlemlerinin açıklanmasından çok kısa bir süre sonra ise ilgili kurumlar tarafından atama işlemleri gerçekleştirildiği; atama tarihi itibarıyla mezun olacağını düşünerek tercihte bulunan bir adayın mezun olamaması durumunda, tercihte bulunduğu kadronun boş kalması gibi bir durumla karşılaşılması muhtemel olduğundan, bu durumun hizmet gerekleri ve kamu yararına uygun olmadığının açık olduğu,
Öte yandan bu durumun davacı gibi atama tarihinde mezun olabilecek olan, ancak Kılavuzun 2.1. maddesinde yer alan düzenleme nedeniyle tercihte bulunmayan adaylar yönünden eşitsizliğe yol açacağı da dikkate alındığında dava konusu işlemin usul ve hukuka uygun bulunduğu sonucuna varılarak … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının bozulmasına karar verilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi ısrar kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; dava konusu işlemin iptali ile davacının yoksun kaldığı maaş ve diğer parasal haklarının dava tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesi yolundaki ilk kararda ısrar edilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, Kamu Personeli Seçme Sınavı KPSS-2012/6 Tercih Kılavuzu’nun “Tercihlerin Yapılması İçin Genel Bilgiler” başlıklı 2. maddesinin 2.1 bendine göre, davacının, tercihlerin internetle ÖSYM’ye gönderilmesinin son günü mezun durumda olması gerektiği oysa ki davacının atamaya esas evraklarının incelenmesinden davacının tercih işlemlerinin son günü olan 31/12/2012 tarihinden sonra 09/01/2013 tarihinde mezun olduğunun tespit edildiği; bu nedenle, dava konusu işlemin usul ve hukuka uygun olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, … İdare Mahkemesince verilen ısrar kararının usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile Batman İdare Mahkemesi ısrar kararının, Daire kararı doğrultusunda bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY : Davacı, KPSS-2012/6 yerleştirmelerinde, tercihlerin ÖSYM’ye gönderileceği son gün olan 31/12/2012 tarihi itibarıyla mezun durumda olmamasına karşın tercihte bulunarak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/B maddesi uyarınca Batman ili, … Köyü’ne atanmış ve 11/01/2013 tarihinde sözleşme imzalanmıştır.
Davalı idare tarafından, atamaya esas belgelerin incelenmesi sonucunda, davacının, KPSS-2012/6 yerleştirmelerinde, tercihlerin ÖSYM’ye gönderileceği son gün olan 31/12/2012 tarihi itibarıyla mezun durumda olmadığı, sonradan 09/01/2013 tarihinde mezun olduğu tespit edilmiş ve dava konusu işlem ile sözleşmesi, idarece tek yanlı olarak feshedilmiştir.
Bunun üzerine temyizen incelenen dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT :
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 48. maddesinde, Devlet memurluğuna alınacaklarda aranacak “Genel Şartlar” ayrıntılı bir şekilde düzenlenirken, “Özel Şartlar” konusunda bir çerçeve çizilmiş ve hizmet göreceği sınıf için 36. ve 41. maddelerde belirtilen öğretim ve eğitim kurumlarının birinden diploma almış olmak ve kurumların özel kanun ve diğer mevzuatında aranan şartları taşımak gerektiği hükme bağlanmıştır.
Öte yandan, 657 sayılı Kanun’un 50. maddesinde, “Devlet kamu hizmet ve görevlerine Devlet memuru olarak atanacakların açılacak Devlet memurluğu sınavlarına girmeleri ve sınavı kazanmaları şarttır.
Sınavların yapılmasına dair usul ve esaslar ile sınava tabi tutulmadan girilebilecek hizmet ve görevler ve bunların tabi olacağı esaslar Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanacak bir genel yönetmelikle düzenlenir.” hükmüne yer verilmiştir.
657 sayılı Kanun hükümlerine dayanılarak Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan “Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik” ile de, Devlet memurluğuna atanacaklarla ilgili olarak yapılacak sınavlarla ilgili usul ve esaslar ayrıntılı bir şekilde belirlenmiş, yine düzenleyici işlem niteliğinde bulunan “Kamu Personel Seçme Sınavı Tercih Kılavuzu” ile Genel Yönetmelik hükümleri uyarınca ÖSYM tarafından yerleştirme yapılacağı belirtilmiş ve atama yapılacak kadrolara ilişkin koşulların belirlenip ilan edilmesi öngörülmüştür.
Bu çerçevede, atama yapılacak kadrolara ilişkin koşulların belirlendiği KPSS-2012/6 Tercih Kılavuzu’nun “Tercihlerin Yapılması İçin Genel Bilgiler” başlıklı 2. maddesinin 2.1 bendinde; “Tercihlerin geçerli olabilmesi tercihlerin ÖSYM’ye internetle gönderildiği son gün itibariyle ilgili lisans, ön lisans veya ortaöğretim alan/proğramından mezun olunması zorunludur. Tercihlerin internetle ÖSYM’ye gönderilmesinin son günü itibariyle mezun durumda bulunmayan adayların, yerleştirmeleri yapılmış olsa bile, göreve başlama işlemleri yapılmayacaktır.” düzenlemesine yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
ÖSYM tarafından yayımlanan KPSS-2012/6 Tercih Kılavuzu’nun incelenmesinden; adayların sınava girdikleri öğrenim düzeyindeki bir okuldan veya programdan mezun olması koşulunun, sınava girildiği tarih itibarıyla değil, ÖSYM’ce yerleştirme işlemlerinin yapılmasına olanak sağlanması açısından tercihlerin internetle ÖSYM’ye gönderilmesinin son günü itibarıyla arandığı anlaşılmaktadır. Yerleştirme işlemlerinin açıklanmasından çok kısa bir süre sonra ise ilgili kurumlar tarafından atama işlemleri gerçekleştirilmekte olup, atama tarihi itibarıyla mezun olacağını düşünerek tercihte bulunan bir adayın mezun olamaması durumunda, tercihte bulunduğu kadronun boş kalması gibi bir durumla karşılaşılması muhtemeldir ve kadroların boş kalma hususunun da, hizmet gerekleri ve kamu yararına uygun olmadığı açıktır.
Temyize konu dosyanın incelenmesinden; davacının, KPSS-2012/6 yerleştirmelerinde, tercihlerin ÖSYM’ye gönderileceği son gün olan 31/12/2012 tarihi itibarıyla henüz ilgili okuldan mezun olmadığı; bu tarihten sonra, 09/01/2013 tarihinde mezun olduğu anlaşılmıştır.
Bu itibarla, tercihlerin yapıldığı son gün itibarıyla henüz mezun durumda olmayan davacının, dava konusu işlemle sözleşmesinin idarece tek yanlı olarak feshedilmesinde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Bu durumda, dava konusu işlemin iptali ile davacının yoksun kaldığı maaş ve diğer parasal haklarının dava tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesi yolundaki İdare Mahkemesi ısrar kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne;
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptaline ve davacının parasal hak talebinin kabulüne ilişkin … İdare Mahkemesinin temyize konu … tarih ve E:…, K:… sayılı ısrar kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın … İdare Mahkemesine gönderilmesine,
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 08/02/2021 tarihinde oybirliği ile karar verildi.