Danıştay 8. Daire, Esas No: 2018/2460, Karar No: 2022/1723

Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2018/2460 E. , 2022/1723 K.
“İçtihat Metni”

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/2460
Karar No : 2022/1723

DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …

DAVALI : … Bakanlığı
(… Kurumu)
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU :
1)Davacı tarafından, ÖSYM sınavında ilk yüze girmesi nedeniyle hak kazandığı bursun krediye dönüştürülerek kesilmesi işleminin ve bu işlemin dayanağı,
2)… tarih ve … sayılı davalı idare Yönetim Kurulu kararının iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Davacı tarafından, eğitim gördüğü … Üniversitesi mevzuatına göre başarılı olduğu, davalı idarenin başarısızlık ölçütü belirleme yetkisinin olmadığı, 667 sayılı KHK’nın kapatılan okullar için geçerli olduğu ve okuduğu okulun kapatılmadığı, eğitimine devam etmesi için aldığı bursa ihtiyacı olduğu ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI :
Mevuzatta kimlere burs verileceği hususundaki kıstasları belirleme yetkisinin idarenin takdirine bırakıldığı belirlenen kıstaslara göre başarısız olduğu görülen davacı hakkında tesis edilen işlemin hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Dava konusu düzenleyici işlemin iptalinin gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Uyuşmazlık; davacının, ÖSYM sınavında ilk yüz’e girmesi nedeniyle hak kazandığı bursun kesilmesi işlemi ile bu işlemin dayanağı … tarih, … (…) sayılı davalı idare Yönetim Kurulu kararının iptali istemine ilişkindir.
Olayda, davalı idarenin yanlış bildirimi üzerine davacının (…) nolu kararın iptalini istediği görülmüş olup; esas olan, iptali istenen karara karşı ileri sürülen iddialar ile sonuç-istemin uyumlu olmasıdır. Dava dilekçesinin irdelenmesinden, davacının iddialarının (…) nolu kararın içeriğine yönelik olduğu ve sonuç-istemin de belirtilen kararın gerekçelerinin hukuka aykırılık iddiasına dayandığı görüldüğünden, davanın bu karara karşı açıldığının kabulü ile işin esasına geçildi.
24.08.2004 tarih ve 25563 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinde “Başarı (Yeterlik), Öğrencinin burs isteğinde bulunduğu tarihte, yüksek öğretim kurumuna girişte aldığı puan ve puan türünü, ara sınıfta ise yıl sonu başarı durumunu, burs aldığı süre içerisinde ise öğretim kurumlarının kendi mevzuatları gereği belirledikleri başarı durumunu,” şeklinde tanımlanmış,14. maddesinde, “Kurumca burs verilecek öğrenciler; öğrenci ve ailesinin sosyal, ekonomik durumu ile öğrencinin burs isteğinde bulunduğu tarihte yüksek öğretim kurumuna girişte aldığı puan ve puan türü, ara sınıfta ise yıl sonu başarı durumu dikkate alınarak her yıl Yönetim Kurulunca belirlenen kıstaslar doğrultusunda değerlendirilendirilir.” hükmü, ve 20. maddesinde ise,” Kurumdan burs alan öğrencilerin başarı durumları her yıl Eylül ayı sonuna kadar öğretim kurumlarından istenir. Öğretim kurumları, yetkili kurullarının belirleyecekleri esaslara göre başarısız olarak tespit ettikleri öğrencileri her yıl en geç Ekim ayı sonuna kadar Kuruma bildirirler.” hükmü yer almaktadır.
Dava dosyasının incelenmesinden; 2016 YGS-LYS sınavlarında ilk yüz’e giren davacıya davalı idare yönetim kurulunca alınan karar gereği ilk yüz’e giren öğrencilere bağlanan üç kat yükseköğrenim burs’unun bağlandığı, … tarih, … sayılı davalı idare Yönetim Kurulu’nun”….Kurumumuzdan burs/öğrenim kredisi alan öğrencilerin başarı durumlarının değerlendirilmesinde 4’lük sistem üzerinden, genel not ortalaması 2 ve üzeri olan öğrencilerin ve hazırlık sınıfı öğrencilerin de ise hazırlık sınıfını geçerek bir üst sınıfa başlamalarının başarı olarak değerlendirilmesine” ilişkin kararı gereği davacının genel not ortalamasının 2016-2017 yılı sonunda 2.00’ın altına düştüğü gerekçesiyle bursunun krediye çevrildiği anlaşılmaktadır.
Olayda; davalı idare Yönetim Kurulunca alınan karar gereği başarı kıstası genel not ortalamasının 2.00′ ın üstünde olması şeklinde belirlenmiş ise de, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliği’nin 20. maddesinde, kurumdan burs alan öğrencilerin başarı durumlarının her yıl Eylül ayı sonuna kadar öğretim gördüğü kurumlardan isteneceğ, öğrencilerin öğretim gördüğü kurumların, yetkili kurullarında belirledikleri ilkeler neticesinde başarısız gördükleri öğrencileri davalı idareye bildirecekleri hüküm altına alınmasına karşın, davalı davalı idarenin yönetmelikle belirlenen yetkisini aşarak, kendi bünyesinde oluşturulan Yönetim Kurulu’nda başarı kıstası belirleyip davacının bursunu keserek krediye dönüştürdüğü görülmektedir.
Öte yandan, Danıştay 8. Dairesinin 03/07/2018 tarihli ara kararı ile davacının öğretim gördüğü …Üniversitesi Rektörlüğü’nden davacının Üniversiteye kayıt tarihinden bursunun kesildiği tarihe kadar ki başarı durumunu gösterir belgenin, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs ve Kredi Yönetmeliği’nin 4. maddesinde yer alan başarı kriterini hangi nedenlerle sağlamadığı hususu sorulmuş, … Üniversitesi Rektörlüğü’nce verilen cevapta; ( “Yüksek Öğrenim Kredi Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliğinde başarı kriteri “öğrencinin burs isteğinde bulunduğu tarihte, yükseköğretim kurumuna girişte aldığı puan ve puan türünü, ara sınıfta ise yıl sonu başarı durumunu, burs aldığı süre içerisinde ise öğretim kurumlarının kendi mevzuatları gereği belirledikleri başarı durumu” olarak tanımlanmaktadır. …Üniversitesi kriterlerine göre ara sınıfta genel not ortalamaları 2.00’ın altında olan öğrenciler başarısız sayılmazlar. Genel not ortalamasının 2.00 olması koşulu mezuniyet aşamasında olan öğrenciler için mezuniyet koşulu olarak değerlendirilmektedir) denilmektedir.
Buna göre, yönetmelik de başarı kıstasının burs verilen öğrencilerin öğretim gördüğü kurumların yetkili kurullarınca belirleneceği açıkça hükme bağlanmasına karşın, bu hükme aykırı olarark davalı İdare Yönetim Kurulu’nca alınan … tarih, … sayılı kararda ve bu karar gereğince davacının bursunun krediye dönüştürülmesine dair bireysel işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, Danıştay 8. Dairesince iş bu davanın esası hakkında verilecek kararın sonucuna göre, davacının krediye dönüştürülen bursunun krediye dönüştüğü Ekim 2017 tarihinden itibaren bursa çevrilmesi gerekeceği de açıktır.
Açıklanan nedenlerle, davaya konu Yönetim Kurulu Kararı ile bu karar gereği tesis edilen bireysel işlemin iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY:
2016 YGS-LYS sınavlarında ilk yüz’e giren davacıya davalı idare yönetim kurulunca alınan karar gereği ilk yüz’e giren öğrencilere bağlanan üç kat yükseköğrenim burs’u bağlanması işleminin, … tarih, … sayılı davalı idare Yönetim Kurulu’nun”….Kurumumuzdan burs/öğrenim kredisi alan öğrencilerin başarı durumlarının değerlendirilmesinde 4’lük sistem üzerinden, genel not ortalaması 2 ve üzeri olan öğrencilerin ve hazırlık sınıfı öğrencilerin de ise hazırlık sınıfını geçerek bir üst sınıfa başlamalarının başarı olarak değerlendirilmesine” ilişkin kararı gereği davacının genel not ortalamasının 2016-2017 yılı sonunda 2.00’ın altına düştüğü gerekçesiyle bursunun krediye çevrilerek kesilmesi işlemi ile işlemin dayanağı olan Yönetim Kurulu kararının iptali istemiyle davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

İLGİLİ MEVZUAT:
5102 sayılı Yüksek Öğrenim Öğrenicilerine Burs Kredi Verilmesine İlişkin Kanun’un 6. maddesinde; ” Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ve Millî Eğitim Bakanlığınca müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.” hükmü yer almaktadır.
Bu Kanuna dayanılarak çıkarılan 24/08/2004 tarih ve 25563 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinde “Başarı (Yeterlik) Öğrencinin burs isteğinde bulunduğu tarihte, yüksek öğretim kurumuna girişte aldığı puan ve puan türünü, ara sınıfta ise yıl sonu başarı durumunu, burs aldığı süre içerisinde ise öğretim kurumlarının kendi mevzuatları gereği belirledikleri başarı durumunu,” şeklinde tanımlanmıştır.
14. maddesinde (Değişik:RG-14/6/2008-26906) “Kurumca burs verilecek öğrenciler; öğrenci ve ailesinin sosyal, ekonomik durumu ile öğrencinin burs isteğinde bulunduğu tarihte yüksek öğretim kurumuna girişte aldığı puan ve puan türü, ara sınıfta ise yılsonu başarı durumu dikkate alınarak her yıl Yönetim Kurulunca belirlenen kıstaslar doğrultusunda değerlendirilendirilir.” hükmü yer almaktadır.
Aynı yönetmeliğin 20. maddesinde” Kurumdan burs alan öğrencilerin başarı durumları her yıl Eylül ayı sonuna kadar öğretim kurumlarından istenir. Öğretim kurumları yetkili kurullarının belirleyecekleri esaslara göre başarısız olarak tespit ettikleri öğrencileri her yıl en geç Ekim ayı sonuna kadar Kuruma bildirirler.” hükmü yer almaktadır.
Dava Konusu Düzenleyici İşlem Yönünden Yapılan İnceleme:
Davalı idarenin yanlış bildirimi üzerine davacının (…) nolu kararın iptalini istediği görülmüş olup; esas olan, iptali istenen karara karşı ileri sürülen iddialar ile sonuç-istemin uyumlu olmasıdır. Dava dilekçesinin irdelenmesinden, davacının iddialarının (…) nolu kararın içeriğine yönelik olduğu ve sonuç-istemin de belirtilen kararın gerekçelerinin hukuka aykırılık iddiasına dayandığı görüldüğünden, davanın bu karara karşı açıldığının kabulü ile işin esasına geçildi.
Olayda; davalı idare Yönetim Kurulunca alınan karar gereği başarı kıstası genel not ortalamasının 2.00′ ın üstünde olması şeklinde belirlenmiştir. Ancak Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliği’nin 20. maddesinde, kurumdan burs alan öğrencilerin başarı durumlarının her yıl Eylül ayı sonuna kadar öğretim gördüğü kurumlardan isteneceği öğrencilerin öğretim gördüğü kurumların ise, yetkili kurullarında belirledikleri ilkeler neticesinde başarısız gördükleri öğrencileri davalı idareye bildirecekleri hüküm altına alınmasına karşın davalı idare yönetmelikle belirlenen yetkisini aşarak Yönetim Kurulu’nda başarı kıstası belirlemiş ve bu kıstas neticesinde davacının bursunu keserek krediye dönüştürmüştür.
Dairemizin 03/07/2018 tarihli ara kararı ile davacının öğretim gördüğü … Üniversitesi Rektörlüğü’nden Davacının Üniversiteye kayıt tarihinden bursunun kesildiği tarihe kadar ki başarı durumunu gösterir belgenin Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs ve Kredi Yönetmeliği’nin 4. maddesinde yer alan başarı kriterini hangi nedenlerle sağlamadığı hususu sorulmuş …Üniversitesi Rektörlüğü’nce verilen cevapta; …Üniversitesi kriterlerine göre ara sınıfta genel not ortalamaları 2.00’ın altında olan öğrencilerin başarısız sayılmadığı belirtilmiştir.
Bu durumda yönetmelik de başarı kıstasının burs verilen öğrencilerin öğretim gördüğü kurumların yetkili kurullarınca belirleneceği hükmüne açıkça aykırı olan davalı İdare Yönetim Kurulu’nun … tarih, … sayılı kararı ile bu karar gereği davacının bursunun krediye dönüştürülmesi işleminde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Ayrıca bu karar neticesinde davacının krediye dönüştürülen bursunun krediye dönüştüğü Ekim 2017 tarihinden itibaren bursa çevrilmesi gerektiği de açıktır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Dava konusu … tarih ve … sayılı davalı idare Yönetim Kurulu kararının İPTALİNE,
2. Davacının bursunun krediye çevrilerek kesilmesi işleminin İPTALİNE,
3. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
4. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
5. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 16/03/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir