Danıştay 7. Daire, Esas No: 2016/4985, Karar No: 2021/1129
Danıştay 7. Daire Başkanlığı 2016/4985 E. , 2021/1129 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
YEDİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/4985
Karar No : 2021/1129
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Ticaret Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Bakanlığı adına
… Gümrük Müdürlüğü…
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem: 8705.90.80.90.18 gümrük tarife istatistik pozisyonunda beyan ve ithal edilen “yol süpürme” aracının ithalinin özel tüketim vergisine tabi olduğundan bahisle tahakkuk ettirilen özel tüketim vergisi ve ek olarak tahakkuk ettirilen katma değer vergisi ile bu vergiler üzerinden 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 234. maddesi uyarınca karara bağlanan para cezasına vaki itirazın reddine dair işlemin iptali ile ödenen tutarın iadesi istemiyle dava açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti: 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun eki II sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabı anında; kayıt ve tescile tabi olmayanlardan ise malların ithalatı veya imal ya da inşa edenler tarafından teslimi anında bir defaya mahsus özel tüketim vergisinin alınacağı, olayda; ithal edilen aracın II sayılı listede kayıt ve tescile tabi olmayan eşya olduğu hususunun taraflar arasında ihtilafsız olduğu, bu listede olup kayıt ve tescile tabi olmayan eşyalar için malların ithalatında bir defaya mahsus özel tüketim vergisi alınması gerektiği halde, davacı tarafından özel tüketim vergisi beyan edilmeksizin ithalat işlemlerinin yapıldığı, bu durumda, kayıt ve tescile tabi olmayan aracın II sayılı listede yer aldığı ve özel tüketim vergisine tabi olduğundan tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : 87.05 gümrük tarife pozisyonunda kayıt ve tescile tabi olmayan araçların örnekleri ile verildiği, dava konusu aracın da kayıt ve tescile tabi olmadığı ve Türk Standardları Enstitüsünden alınan tip onay muafiyet belgesine haiz olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’ÜN DÜŞÜNCESİ : 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listede, kayıt ve tescile tabi olmayan yol süpürme aracının özel tüketim vergisinden istisna edildiği anlaşıldığından, tesis edilen ek tahakkuk ve para cezasında hukuka uyarlık, davayı reddeden mahkeme kararında da hukuki isabet bulunmadığından, kararın bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Yedinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
8705.90.80.90.18 gümrük tarife istatistik pozisyonunda beyan ve ithal edilen “yol süpürme” aracının ithalinde özel tüketim vergisine tabi olduğundan bahisle tahakkuk ettirilen özel tüketim vergisi ve ek olarak tahakkuk ettirilen katma değer vergisi ile bu vergiler üzerinden 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 234. maddesi uyarınca karara bağlanan para cezasına vaki itirazın reddine dair işlemin iptali ile ödenen tutarın iadesi istemiyle dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun 1. maddesinin (b) bendinde, Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında, (c) bendinde ise, (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olmayan malların ithalatı veya imal ya da inşa edenler tarafından tesliminin bir defaya mahsus olmak üzere özel tüketim vergisine tabi tutulacağı; 3. maddesinin (a) bendinde, mal teslimi veya ilk iktisap hallerinde, malın teslimi veya ilk iktisabı halinde vergiyi doğuran olayın gerçekleştiği, 2. maddesinin (b) bendinde, ilk iktisabın, (II) sayılı listedeki mallardan Türkiye’de kayıt ve tescil edilmemiş olanların kullanılmak üzere ithalini, müzayede yoluyla veya kayıt ve tescil edilmiş olsa dahi 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerine göre iade edilenler de dahil motorlu araç ticareti yapanlardan iktisabını, motorlu araç ticareti yapanlar tarafından kullanılmaya başlanmasını, aktife alınmasını veya adlarına kayıt ve tescil ettirilmesini ifade ettiği, 11. maddesinde ise; (II) sayılı listede yer alan mallar için verginin matrahının bunların teslimi, ilk iktisabı ve ithalinde, hesaplanacak özel tüketim vergisi hariç, katma değer vergisi matrahını oluşturan unsurlardan teşekkül edeceği hususları kurala bağlanmıştır.
Atıf yapılan 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun “Teslim ve Hizmet İşlemlerinde Matrah” başlıklı 20. maddesinde; teslim ve hizmet işlemlerinde matrahın, bu işlemlerin karşılığını teşkil eden bedel olduğu, bedel deyiminin ise, malı teslim alan veya kendisine hizmet yapılan veyahut bunlar adına hareket edenlerden bu işlemler karşılığında her ne suretle olursa olsun alınan veya bunlarca borçlanılan para, mal ve diğer suretlerde sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaat, hizmet ve değerler toplamını ifade ettiği belirtilmiştir.
4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listede, “87.05 gümrük tarife pozisyonunda yer alan özel amaçlı motorlu taşıtların, (insan veya eşya taşımak üzere özel olarak yapılmış olanlar hariç) (örneğin; kurtarıcılar, vinçli taşıtlar, itfaiye taşıtları, beton karıştırıcı ile mücehhez taşıtlar, yol süpürmeye mahsus arabalar, tohum, gübre, zift, su ve benzerlerini püskürten arabalar, seyyar atölyeler, seyyar radyoloji üniteleri) [(yalnız kayıt ve tescile tabi olanlar), (itfaiye taşıtları hariç)] %4 özel tüketim vergisine” tabi olacağı belirtilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
İthal edilen aracın II sayılı listede kayıt ve tescile tabi olmayan eşya olduğu hususunda taraflar arasında herhangi bir ihtilaf bulunmamaktadır. 87.05 pozisyonunda bulunan özel amaçlı motorlu taşıtlar için özel tüketim vergisinin, belirtilen oran üzerinden hesap edilmesi mümkün olmakla birlikte, parantez içinde belirtilen ve vergiden istisna edilen araçlar içerisinde yer alan davaya konu yol süpürme aracı için ek tahakkuk ve para cezası düzenlenmesinde hukuka uyarlık bulunmamıştır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Temyiz isteminin kabulüne,
2. … Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. Yargılama giderlerinin yeniden verilecek kararda karşılanması gerektiğine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 17/02/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.