Danıştay 6. Daire, Esas No: 2020/9161, Karar No: 2021/1751
Danıştay 6. Daire Başkanlığı 2020/9161 E. , 2021/1751 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2020/9161
Karar No : 2021/1751
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Belediye Başkanlığı – …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Öz. Eğt. Öğrt. Trz. Yapı Gd. San. Tic. Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN ÖZETİ : İzmir İli, Karşıyaka İlçesi, … Caddesi, No:… adresinde faaliyet gösteren “…” isimli işyerinden kaynaklanan gürültünün Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi yönetmeliğinde belirtilen sınır değerleri aştığından bahisle 2872 sayılı Çevre Kanununun 20/h ve 23. maddeleri uyarınca para cezası verilmesine ilişkin … günlü, … sayılı Karşıyaka Belediye Encümeni kararının iptali istemiyle açılan davada, dava konusu işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararının Danıştay Altıncı Dairesinin 24/06/2019 tarih ve E:2019/8096, K:2019/6254 sayılı kararıyla bozulması üzerine, bozma kararına uyularak dava konusu işlemin iptali yolunda … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
SAVUNMANIN ÖZETİ : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ … DÜŞÜNCESİ : Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinin 39. maddesinde belirtilen usule uygun olarak yapılan ölçüme göre yönetmeliğin 24. maddesinin (c) bendinde belirtilen sınır değerleri aştığı belirlenen işletme hakkında verilen idari para cezası usul ve yasaya uygun olduğundan, temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
… İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın ONANMASINA, dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere 11/02/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
KARŞI OY (X):
2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 14. maddesinde; ”Kişilerin huzur ve sükununu, beden ve ruh sağlığını bozacak şekilde ilgili yönetmeliklerle belirlenen standartlar üzerinde gürültü ve titreşim oluşturulması yasaktır…”; 20. maddesinin 1. fıkrasının h) bendinde; ”Bu Kanunun 14 üncü maddesine göre çıkarılan yönetmelikle belirlenen önlemleri almayan veya standartlara aykırı şekilde gürültü ve titreşime neden olanlara, konutlar için 400 Türk Lirası, ulaşım araçları için 1.200 Türk Lirası, işyerleri ve atölyeler için 4.000 Türk Lirası, fabrika, şantiye ve eğlence gürültüsü için 12.000 Türk Lirası idarî para cezası verilir.” hükümlerine yer verilmiştir.
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinin 24. maddesinin 1. fıkrasında Müzik yayını yapan eğlence yerlerinden kaynaklanan çevresel gürültünün önlenmesine ilişkin esaslar belirtilmiş, “c) Etkilenen yapı ile bitişik nizamda olmayan eğlence yerinden kaynaklanan çevresel gürültü, Leq gürültü göstergesi cinsinden arka plan gürültü seviyesini 5 dBA’dan ve 7 dBC’den daha fazla aşamaz.” hükmüne, şikâyetlerin değerlendirilmesi veya denetim başlıklı 39. maddesinde “(1) Bu Yönetmelikte yer alan gürültü kaynakları bazında yaşanan sorunlar nedeniyle oluşan şikâyetlerin değerlendirilmesi veya programlı ve programsız yapılacak denetimlerde aşağıdaki esaslara uyulur:… b) Şikâyetleri değerlendirme, denetim ve idari yaptırım konusunda yetki devri yapılmış kurum ve kuruluşlarda; Çevre Denetim Biriminin kurulması, Bakanlıkça esasları belirlenmiş uzmanlığa sahip en az 2 personelin görevlendirilmesi, bu personellerden en az birinin dört yıllık üniversite mezunu olması ve bu kişinin gözetiminde göreve katılım sağlayacak diğer personelin iki yıllık yüksek okul veya lise ve dengi okullardan mezun olması ve bu Yönetmelik kapsamında getirilen esas ve standartlara uygun ölçüm ekipmanının bulundurulması zorunludur. c) Yapılan denetimlerde, bu Yönetmelikte verilen sınır değerlerin aşıldığının tespiti halinde, gürültü rahatsızlığına ve sınır değerlerin sağlanması için alınacak tedbirin özelliğine bağlı olarak, süre verilmesi, kapatılması ve benzeri uygulamalara yönelik esaslar denetim yapan personel veya birimi tarafından belirlenir.” düzenlemesine yer verilmiştir.
Çevre Kanununa Göre Verilecek İdari Para Cezalarında İhlalin Tespiti ve Ceza Verilmesi ile Tahsili Hakkında Yönetmeliğin “Denetim ve tespit tutanağının düzenlenmesi” başlıklı 13.maddesinde ise; Çevre Denetim Tutanağı ile Tespit Tutanağının en az üç nüsha düzenleneceği, tutanağı düzenleyenlerin her biri ve ihlale neden olan sorumlu kişi tarafından imzalanacağı, ihlale neden olan sorumlu kişi, imza atmaktan kaçındığı takdirde bu durumun tutanakta belirtileceği kurala bağlanmıştır.
Dosyanın incelenmesinden; davacı şirketin İzmir ili, Karşıyaka ilçesi, … Caddesi, No:… adresinde işletmekte olduğu işyerinde yüksek sesle müzik yayını yapıldığı yönündeki şikayetler üzerine, anılan işletme ile bitişik nizamda olmayan konutta cihazlarla yapılan ölçüme göre rapor düzenlendiği, ekinde ölçüm yapılan konut ile işyerinin konumunu gösteren krokinin bulunduğu, yapılan gürültü ölçümü sonucunda eğlence yerinden kaynaklanan gürültünün arka plana etkisinin Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği’nin 24. maddesinin c) bendinde verilen sınır değerlerin üzerinde olduğunun tespit edilmesi üzerine, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinin 39. maddesinde belirtilen özelliklere uygun olan 4 adet personel tarafından ölçüm verileri, başlangıç ve bitiş saatini de gösteren tutanak hazırlanarak imzalandığı, Çevre Kanunu’nun 20. ve 23. maddeleri uyarınca idari para cezası verilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinin 39. maddesinde belirtilen usule uygun olarak, teknik yeterliliğe sahip personel tarafından ölçüm ekipmanları ile davacının işyerine bitişik nizamda olmayan konutta yapılan gürültü ölçümü sonucu anılan yönetmeliğin 24. maddesinin (c) bendinde belirtilen sınır değerleri aştığının belirlendiği, tutanağın ihlale neden olan sorumlu kişi tarafından imzalanmasının veya imza atmaktan kaçındığı takdirde bu durumun tutanakta belirtilmesinin teknik aletlerle yapılan ölçüm sonucunu değiştirmeyeceği, işletme hakkında 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 20/h maddesi uyarınca verilen idari para cezası mevzuata uygun olduğundan, dava konusu işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği oyuyla çoğunluk görüşüne katılmıyorum.