Danıştay 13. Daire, Esas No: 2016/4430, Karar No: 2021/525
Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2016/4430 E. , 2021/525 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2016/4430
Karar No:2021/525
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Turizm Sanayi ve Dış Ticaret Limited Şirketi
VEKİLLERİ : Av. …
İSTEMİN_KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E: …, K: … sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı şirketin, Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü’nce 13/11/2015 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilecek “Personel Taşıma” ihalesine davet edilmesi istemine ilişkin 11/11/2015 tarihinde yapılan başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlem ile … ihale kayıt numaralı ihalenin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce; uyuşmazlık konusu ihalede, davacının pazarlık usulü ile yapılan ihaleye çağrılmasının yargı kararının uygulanmasını dolaylı yoldan işlevsiz kılacağı davalı idare tarafından ileri sürülmekte ise de, yargı kararında davacının ihaleye katılamayacağına ilişkin bir hüküm bulunmadığı, kararın, idare tarafından daha önce yapılan ihalenin iptali işlemine ilişkin olduğu, nitekim yargı kararının uygulanmasını teminen davacı ile daha önce yapılan sözleşmenin feshedildiği, yeniden pazarlık usulü ile yapılan ihaleye davacının kendisinin de davet edilmesi yönünde yaptığı 11/11/2015 tarihli başvurunun “başvurucunun ihaleye daveti gerektirir şartları taşıyıp taşımadığı ve ihalede rekabeti artırıp artıramayacağı hususları değerlendirilmeksizin” reddedilmesinin eşit muamele ve rekabet ilkelerini ihlal ettiğinden hukuka aykırı olduğu; anılan ilkelere aykırı olarak gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı ihalenin de hukuka aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle hukuka aykırı bulunan dava konusu işlemlerin iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, yargı kararının uygulanmasına yönelik olarak davacı şirket ile imzalanan sözleşmenin yine yargı kararının uygulanması için feshedildiği, davacı şirketin uyuşmazlık konusu ihaleye davet edilmesinin yargı kararının uygulanmasını dolaylı yoldan işlevsiz kılacağı, ihalede rekabet ortamının oluştuğu, kurum menfaati ve kamu yararının gerçekleştiği, pazarlık usulü ile yapılan ihaleye davacı şirketin davet edilmemesinde davalı idarenin takdir yetkisinin bulunduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, davacı şirketin ihaleye davet edilmeme gerekçesi olarak davalı idare tarafından ileri sürülen yargı kararlarında davacı şirketin ihaleye katılamayacağına ilişkin bir hüküm bulunmadığı, Mahkeme kararının hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E: …, K: … sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davalı idareye iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
6.2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 17/02/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
(X) KARŞI OY :
Dosyanın incelenmesinden, uyuşmazlığa konu işin 4734 sayılı Kanun’un 21. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca pazarlık usulü ile ihaleye çıkarıldığı, davacı şirketin davalı idareye 11/11/2015 tarihinde müracaat ederek ihaleye kendilerinin de katılması için davetiye gönderilmesini ve ihale dokümanı satın almayı talep ettiği, bu talebin zımnen reddi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun pazarlık usulünü düzenleyen 21. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde, doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması durumunda pazarlık usulünün uygulanabileceği; aynı maddenin devamında ise, (b), (c) ve (f) bentlerinde belirtilen hâllerde ilan yapılmasının zorunlu olmadığı, ilan yapılmayan hâllerde en az üç istekli davet edilerek, yeterlik belgelerini ve fiyat tekliflerini birlikte vermeleri gerektiği kurala bağlanmış; “İhale ve ön yeterlik dokümanının verilmesi” başlıklı 28. maddesinde ise, “İhale ve ön yeterlik dokümanı idarede bedelsiz görülebilir. Ancak, ön yeterlik veya ihaleye katılmak isteyen isteklilerin bu dokümanı almaları zorunludur. Doküman bedeli, basım maliyetini aşmayacak ve rekabeti engellemeyecek şekilde idarelerce tespit edilir. İlan yapılmayan ihalelerde, ihale dokümanı sadece idare tarafından davet edilenlere satılır.” kuralına yer verilmiştir.
4734 sayılı Kanun’un 28. maddesi uyarınca idarenin davet edilmeyenlere doküman satma zorunluluğunun bulunmadığı, bu hükmün aynı zamanda davet edilmeyi talep edenlerin de davet edilmesi zorunluluğunun bulunmadığı anlamını içerdiği açıktır.
Bu itibarla, uyuşmazlık konusu ihaleye davacı şirketin davet edilmemesinde ve anılan ihalenin gerçekleştirilmesinde hukuka aykırılık bulunmadığından, dava konusu işlemlerin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararının bozularak davanın reddine karar verilmesi gerektiği oyuyla karara katılmıyoruz.