Danıştay 12. Daire, Esas No: 2021/2048, Karar No: 2021/4397
Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2021/2048 E. , 2021/4397 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/2048
Karar No : 2021/4397
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …’i temsilen … Sendikası
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : …. İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … Belediye Başkanlığında mühendis olarak görev yapan davacının, lisede bir yıl hazırlık okumak suretiyle fazladan öğrenim gördüğünden bahisle, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 36. maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A/6-b bendi uyarınca bir kademe ilerlemesinden yaralandırılması için yaptığı başvurunun reddine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali ile bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …. İdare Mahkemesince, Danıştay Onikinci Dairesinin 05/03/2019 tarih ve E:2018/4842, K:2019/1573 sayılı bozma kararına uyularak; 657 sayılı Kanun’un 36. maddesinin “Ortak Hükümler” başlığı altında yer alan (A) bendinde, sınıfların öğrenim durumlarına göre giriş ve yükselebilecek derece ve kademelerin gösterildiği, dört yıl süreli yüksek öğrenimi bitirenlerin 9. derecenin 1. kademesinden göreve başlamalarının ve 1. derecenin son kademesine kadar yükselebilmelerinin kurala bağlandığı, aynı maddenin A/6-b bendinde ise, ortaokul ve dengi, lise ve dengi okulların, normal öğrenim süresinden fazla olması halinde, başarılı her öğrenim yılı için bir kademe ilerlemesi uygulanmasının öngörüldüğü; yüksek öğrenim mezunu olarak memuriyete başlayıp intibakı yapılan kişilere, artık gördükleri ortaöğrenim nedeniyle alabilecekleri derece ve kademelerine ek olarak verilen hakların uygulanma imkanı olmadığı; bu durumda, yüksek öğrenim nedeniyle yapılan intibak ile yeni bir statüye giren ve ortaöğrenim mezunu olarak işe başlayanlara göre daha üst bir derece ve kademede olan davacının, 657 sayılı Kanun’un 36. maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A/6-b bendi kapsamında bir kademe ilerlemesinden yararlandırılmaması yolunda tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle, davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Lise öğrenimi sırasında 1 yıl hazırlık eğitimi almak suretiyle, liseyi normal öğrenim süresinden fazla okuduğu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 36. maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A/6-b bendi uyarınca bir kademe ilerlemesi uygulamasından yararlandırılması gerekirken, aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı, Mahkeme kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : ….
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 6545 sayılı Kanun ile değişik 50. maddesinin 4. fıkrasında, Danıştayın bozma kararına uyulduğu takdirde, bu kararın temyiz incelemesinin bozma kararına uygunlukla sınırlı olarak yapılacağı hükmüne yer verilmiştir.
Temyizen incelenen kararda, İdare Mahkemesince bozma kararında belirtilen esaslara uyulduğu anlaşılmış olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki …. İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin birinci fıkrası uyarınca, bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 01/07/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
(X) KARŞI OY :
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 36. maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün (A) bendinde, memurların öğrenim durumlarına göre, memuriyete başlangıç dereceleri ve yükselebilecekleri azami dereceler belirlenmiştir.
Anılan Kanun maddesindeki düzenlemeler bir bütün olarak incelendiğinde; kural olarak öğrenim düzeyi yükseldikçe veya öğrenim süresi arttıkça, memurların başlangıç derecelerinin de arttığı görülmekte olup; söz konusu düzenlemelerle, öğrenimde fazladan geçen başarılı sürelerin, başlangıç derece ve kademelerine ilave yapılması suretiyle, memurların kazanılmış hak aylık derecesinde dikkate alınmasının yasa koyucu tarafından benimsendiği anlaşılmaktadır. (Örneğin; yüksek öğrenim süresi 2 yıl olanların 10. derecenin 2. kademesinden, 3 yıl olanların 10/3’den, 4 yıl olanların 9/1’den, 5 yıl olanların 9/2’den, 6 yıl olanların ise 9/3’den memuriyete başlamaları öngörülmektedir.)
657 sayılı Kanun’un 36. maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün A/6-b bendinde de; normal öğrenimi süresinin fazla olması halinde, ortaokul ve dengi, lise ve dengi okulları bitirmiş olanlara kademe ilerlemesi verileceği belirtilmiş; böylece fazladan görülen öğrenim nedeniyle, emsallerine göre Devlet memurluğuna geç başlayanların, kıdem yönünden emsallerinden geride kalmalarının önlenmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca, anılan maddede, kademe ilerlemesi uygulaması yönünden, yüksek öğrenim görmüş olup olmadıklarına göre ayırım yapılması hususunda açık bir düzenlemeye yer verilmediğinden, yüksek öğrenimli olup olmadıklarına bakılmaksızın, ortaokul ve lisedeki öğrenimin normal öğrenim süresi emsallerinden fazla olan (hazırlık sınıfları dahil) bütün Devlet memurlarına uygulanması gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır.
Aksi yaklaşımın kabulü halinde, normal öğrenim süresinden fazla okuyan veya normal öğrenim süresi fazla olmasa dahi, hazırlık sınıfını da okuması nedeniyle öğrenimini (normal öğrenim süresi olan okulda okuyan veya hazırlık eğitimi almayan kişilerden) daha sonra bitirenlerin; Devlet memurluğunda, kıdem yönünden, sürekli olarak hazırlık sınıfında okuduğu süre kadar geride kalmaları sonucunu doğuracağı, bu durumun eşitsizliğe yol açacağı gibi yasa koyucunun yukarıda değinilen amacıyla da bağdaşmayacağı açıktır.
Bu durumda; yüksek öğrenim mezunu olan davacının, anadolu lisesinde fazladan gördüğü 1 yıllık eğitim nedeniyle, 1 kademe ilerlemesinden yararlandırılması gerekirken, aksi yönde tesis edilen işlemde hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Nitekim, benzer nitelikte bir uyuşmazlıkta, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca verilen 28/01/2021 tarih ve E:2020/2808, K:2021/139 sayılı karar da bu yöndedir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği oyuyla, aksi yönde verilen çoğunluk kararına katılmıyorum.