Danıştay 12. Daire, Esas No: 2018/6985, Karar No: 2021/7055
Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2018/6985 E. , 2021/7055 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/6985
Karar No : 2021/7055
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem : … Devlet Hastanesinde adli tıp uzmanı olarak görev yapan davacı tarafından, döner sermayeden aldığı katkı payının %80 oranından %60 oranına düşürülmesine ilişkin kararın düzeltilmesi talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin … tarih ve …. sayılı işlemin iptali ile kesilen miktarın yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesince; davacının görev yaptığı dönem zarfında önceki uzman tabibe nazaran çok daha az sayıda işlem yapmasının yanı sıra yaşanan gecikmeler sebebiyle adli makamlarca davacı hakkında çok sayıda tekit yazısı yazılmış olması da nazara alındığında, başhekimin teklifi ve hastane yöneticisinin onayı ile verilebilen ve oranı da %80’i aşmamak kaydıyla bu sayılanlar tarafından belirlenen ekstra bir ek ödeme niteliğindeki davaya konu mali ödeme oranının %80’den %60’a düşürülmesine ilişkin dava konusu idari işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı, hukuka uygun bulunan idari işleme istinaden ödenmeyen mali hakların tazmini talebinin de kabulüne imkan bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davanın özünün, performans düşüklüğünün olup olmadığı ve tekit yazılarının olması halinde bunun nereden kaynaklandığıyla ilgili olduğu, adli olayların azlık ya da çokluğunun kendisine bağlı olmadığı, bu olayları artırma yada azaltmanın da elinde olmadığı, bu olaylar ve buna dayalı da muayene sayısının azalmasının performansın düştüğüne bağlanarak katkı payının düşürülmesinin hiçbir yasal dayanağının olmadığı, hakkında yazılmış hiçbir tekit yazısı olmadığı, davalı idarenin katkı payını belirlerken objektif davranmak zorunda olduğu, bu yetkiyi kötü niyetle kullanamayacağı, hiçbir yasa ve yönetmeliğin bu hakkı kötü niyetle kullanılmasına cevaz vermeyeceği, Mahkemenin de aynı gerekçelerle davanın reddine karar verdiği, yazışmaların doğrudan hastane yönetimi ile yapıldığı, bir ihmalin söz konusu olması halinde bunun hastane yönetimine ait olduğu, hukuki dayanaktan yoksun olan Mahkeme kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacının, %80’e kadar yapılan döner sermaye ek ödemesinin sürekli ve mecburi bir oranmış ve de davalı idarece de bu orana uyulmamış gibi yansıtmaya çalıştığı, ancak söz konusu oranın mevzuata göre sürekli olmayıp, arızi ve mevzuatta belirtilen hallerde hastane yöneticisinin takdir ve onayı ile verilebilen bir oran olduğu, söz konusu döner sermaye ek ödeme oranının hastane idarecisinin onayı ile tek uzman hekimin olduğu branşlarda %100’e çıkarılabildiği, bu nedenle davacı tarafın performansına bağlı olarak idarenin takdir yetkisi ile mevzuata uygun bir şekilde tesis edilmiş bir idari işlemle ortaya çıkan bir uygulamadan hak kaybına uğranıldığı iddialarının tamamen yersiz olduğu, mevzuata uygun davranmanın idarenin düzenliliği ve sürekliliği ilkesinin bir gereği olduğu, Mahkeme kararının hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davacının görev yaptığı dönem zarfında önceki uzman tabibe nazaran daha az işlem yapmasının, adli olayların azalmasının bir sonucu olduğu, bu durumun davacıdan kaynaklanmasına olanak bulunmadığı, öte yandan davacıya doğrudan tebliğ edilen herhangi bir tekit yazısının bulunmadığı, dolayısıyla söz konusu tekit yazılarına davacının neden olduğuna ilişkin herhangi bir bilgi ve belgenin de bulunmadığı hususları göz önüne alındığında, davacının döner sermayeden aldığı katkı payının %80 oranından %60 oranına düşürülmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuk uygunluk bulunmadığından davanın reddine ilişkin Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, 694 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 203. maddesi uyarınca, davalı Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu yerine Sağlık Bakanlığı hasım mevkiine alınarak gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Davacı, Aydın Devlet Hastanesinde adli tıp uzmanı olarak görev yapmaktadır. Davacıya, hastane ortalamasının %80’i oranında ödenmekte olan döner sermaye katkı payının, 2015 Mart ayından itibaren %60 oranına düşürülerek ödenmeye başlanması üzerine, bu durumun gerekçesinin bildirilmesi ve döner sermaye dağıtım oranının eski hale getirilmesi talebiyle yaptığı başvurunun reddi üzerine bakılan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun’un 5. maddesinin birinci fıkrasında; “…döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan memurlar ve sözleşmeli personel ile açıktan vekil olarak atananlara mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.” hükmü yer almaktadır.
Anılan düzenlemeye istinaden 14/02/2013 tarihli ve 28559 (mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe konulan ve 05/07/2014 tarihinde değişiklik yapılan Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna Bağlı Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğe ekli Ek-4 Nolu Sağlık Tesisi Puan Ortalaması Tablosunun (C) bölümünde; “Sağlık tesislerinde, branşı ile ilgili altyapı ve cihaz eksikliklerinin giderilmesi sürecinde veya hizmet gereği görevlendirilmesine rağmen branşında hasta yetersizliği bulunan uzman tabipler (Başhekimin teklifi ve hastane yöneticisinin onayı ile) İlgili dönem için; Sağlık tesisi puan ortalamasının %80’ine kadar belirlenen oran ile tabip muayene ve girişimsel işlem puanları birlikte değerlendirilerek yüksek bulunan net performans puanı esas alınır. İlgili branşta uzman tabibinin tek olması halinde bu oran %100’üne kadar belirlenebilir.” kuralına yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda yer verilen mevzuatın birlikte değerlendirilmesinden, 209 sayılı Kanun’un 5. maddesiyle, davalı idarede görev yapan sağlık çalışanlarına döner sermaye ek ödemesi yapılabileceği; ek ödeme oranı ile ödeme ve usullerinin hizmet sunum şartları ve kriterleri, personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak çıkarılacak Yönetmelikle belirleneceği; kanunda belirtilen kıstaslar esas alınarak, ek ödeme oranlarını belirleme hususunda Sağlık Bakanlığına verilen takdir yetkisi çerçevesinde çıkarılan Yönetmelikle sağlık çalışanlarının ek ödeme oranı ile usul ve esaslarının düzenlendiği; Yönetmelikle temel olarak sağlık çalışanlarının performansı esas alınarak ek ödeme oranlarının belirlendiği; bununla birlikte, sağlık çalışanlarının performansının ölçülemediği veya sağlık çalışanlarının dışında gelişen sebeplerle performansın düşük kaldığı durumlarda, kimi personele performans esası yerine sağlık tesisi puan ortalaması esas alınarak ek ödeme yapılmasının öngörüldüğü; böylece personelin ek ödeme yönünden mağduriyetinin önlenmesinin amaçlandığı; bu kapsamda, uzman tabiplerin performansından bağımsız olarak ortaya çıkan hasta yetersizliği durumlarında, sağlık tesisi puan ortalamasının %80’ine kadar uzman tabiplere başhekimin teklifi ve hastane yöneticisinin onayı ile ek ödeme yapılabilmesine imkan sağlandığı görülmektedir.
Bu durumda, sağlık tesislerinde, branşı ile ilgili altyapı ve cihaz eksikliklerinin giderilmesi sürecinde veya hizmet gereği görevlendirilmesine rağmen branşında hasta yetersizliği bulunan uzman tabiplere başhekimin teklifi ve hastane yöneticisinin onayı ile, sağlık tesisi puan ortalamasının %80’ine kadar belirlenen oran üzerinden ek ödeme yapılabileceğine ilişkin olarak davalı idareye takdir yetkisi tanınmış olmakla birlikte, tanınan bu yetkinin kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olarak kullanılması gerektiği, bununla birlikte, davacının görev yaptığı dönem zarfında önceki uzman tabibe nazaran daha az işlem yapmasının adli olayların azalmasının bir sonucu olduğu, bu durumun davacıya bağlı bir nedenden kaynaklanmasına olanak bulunmadığı, öte yandan davacıya doğrudan tebliğ edilen herhangi bir tekit yazısının ve bu tekit yazılarına davacının neden olduğuna ilişkin herhangi bir bilgi ve belgenin bulunmadığı hususları göz önüne alındığında, davacının döner sermayeden aldığı katkı payının %80 oranından %60 oranına düşürülmesine ilişkin dava konusu işlemde ve davanın reddine ilişkin İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan davacının temyiz isteminin kabulüne,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin temyize konu … İdare Mahkemesinin tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 22/12/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.