Danıştay 10. Daire, Esas No: 2021/7697, Karar No: 2022/328
Danıştay 10. Daire Başkanlığı 2021/7697 E. , 2022/328 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2021/7697
Karar No : 2022/328
DAVACI : … Göz Lazer Merkezi Ticaret Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı / ANKARA
DAVANIN_ÖZETİ : 12/05/2021 tarih ve 31482 sayılı Resmî Gazete’de ve 22/05/2021 tarih ve 31488 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesi ile değiştirilen asıl Yönetmeliğin Ek-9 sayılı ekinin “Tıp Merkezlerinde Yapılabilecek Cerrahi İşlemler Listesi (Liste-1)” başlıklı kısmının “Göz ve Adneksleri” başlığı altında yer alan cerrahi işlemlerden 259., 260., 268., 269., 270., 271., 273., 274., 275., 276., 277., 279., 281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300., 301., 302., 303., 304., 305., 306. ve 307. sıradaki işlemlerin yanındaki (*) işaretinin, (*) işaretlerinin B ve C tipi tıp merkezlerinde yapılamayacağına dair açıklamanın ve 22/05/2021 tarih ve 31488 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin 2. maddesinin iptali ve yürütülmesinin durdurulması istenilmektedir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 3. maddesine uygun olmayan dava dilekçesinin reddedilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, 2577 sayılı Kanun’un 14. maddesi uyarınca Tetkik Hakiminin raporu ve sözlü açıklamaları dinlenildikten sonra gereği görüşüldü:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 3. maddesinde, idari davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı; dilekçelerde; tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idari işlemin yazılı bildirim tarihinin gösterileceği; ayrıca dava konusu kararın ve belgelerin asılları veya örneklerinin dava dilekçesine ekleneceği, dilekçeler ile bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı hükmü yer almış; Kanun’un 14. maddesinde, dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları hususu ilk inceleme konuları arasında sayılmış; 15. maddesinde de, dilekçelerin, 3. ve 5. maddelere uygun olmaması halinde, uygun şekilde yeniden düzenlenmek veya noksanlıkları tamamlanmak üzere reddine karar verileceği kuralı getirilmiştir.
İptal davalarında iptali istenilen işlem ya da işlemlerin sayı, tarih, tebliğ tarihi belirtilmek ve menfaat bağı kurulmak suretiyle, hangi işlemin iptalinin istenildiğinin, işlemin tamamının mı, yoksa belli kısımlarının mı iptalinin istenildiğinin hukuka aykırılık sebepleriyle birlikte açıkça ortaya konulması, ayrıca istemlerin dilekçenin bütünü içerisinde tutarlılık göstermesi gerekmektedir.
Dava dilekçesi incelendiğinde, dilekçenin;
– “Dava” olarak adlandırılan kısmında -aynen-,
“İlk önce 12 Mayıs 2021 tarih ve 31482 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan ve yanına (*) işareti konulan ameliyat ve tıbbi işlemlerle ilgili olarak … bu defa 22 Mayıs 2021 tarih ve 31488 sayılı nüshasında yayımlanan ‘15.02.2008 tarih ve 26788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin’ ekinde yer alan Ek-9 ekiyle yapılan (*) işaretli değişikliklerin artık B ve C tipi tıp merkezlerinde yapılamayacağına dair düzenleme ile … 22/05/2021 tarih ve 31488 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin 2. maddesinin yürütmesinin durdurulması ve iptaline karar verilmesi istemidir.” ifadelerine yer verildiği;
-“Yayım tarihi” olarak adlandırılan kısımda, 12/05/2021 tarih ve 31482 sayılı Resmî Gazete ve 22/05/2021 tarih ve 31488 sayılı Resmî Gazete olmak üzere her iki Yönetmeliğin de tarih ve sayısına yer verildiği;
-“Açıklamalar” olarak adlandırılan kısmında -aynen-,
“Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin, 12.05.2021 tarihli Resmî Gazete ile değiştirilmek istenen ancak değişiklik hususu eksik bırakıldığı için daha sonra 22.05.2021 tarihli Resmî Gazete ile yayımlanan, ekinde yer alan …Ek-9 ekiyle Tıp Merkezlerinde Yapılabilecek Cerrahi İşlemler Listesinde: Göz ve Adneksleri ve Perioküler Bölgenin Cerrahi Girişimleri ile başlayan işlemlerden, B ve C tipi tıp merkezlerinde yapılması yasaklanan (*) işaretli, sıra numarası: 259, 260, 268, 269, 270, 271, 273, 274, 275, 276, 277, 279, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307 olan sağlık hizmetlerine ilişkin değişikliklerin yani davaya konu edilen … (*) işaretinin ve (*) işaretli işlemlerin B ve C tipi tıp merkezlerinde yapılmayacağına dair dipnotun yürütmesinin durdurulmasını ve iptalini talep ediyoruz.” ifadelerine yer verildiği;
-“Sonuç ve istem” olarak adlandırılan kısmında da -aynen-,
“İlk önce 12 Mayıs 2021 tarih ve 31482 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan ve yanına (*) işareti konulan ameliyat ve tıbbi işlemlerle ilgili olarak … bu defa 22 Mayıs 2021 tarih ve 31488 sayılı nüshasında yayımlanan ‘15.02.2008 tarih ve 26788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin’ ekinde yer alan Ek-9 ekiyle yapılan (*) işaretli işlem ve ameliyatların artık B ve C tipi tıp merkezlerinde yapılamayacağına dair düzenleme ile … 22/05/2021 tarih ve 31488 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin 2. maddesi düzenlemesinin dava sonuna kadar yürütmesinin durdurulmasına ve iptaline” ifadelerine yer verildiği görülmektedir.
Dava dilekçesi bu haliyle kendi içerisinde tutarlılık göstermediğinden,12/05/2021 tarih ve 31482 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin mi, 22/05/2021 tarih ve 31488 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin mi, yoksa ikisinin birden mi iptalinin istenildiği; bu Yönetmeliklerde iptali istenilen maddelerin hangileri olduğu; Ek-9 sayılı liste yönünden bu listede yer alan (*) işaretli işlemlerin tamamının mı, yoksa dilekçenin “Açıklamalar” olarak adlandırılan kısmında sayılan işlemlerin yalnızca yanında yer alan (*) işaretinin mi iptalinin istenildiği dilekçeden anlaşılamamaktadır.
Davacı tarafından, hangi Yönetmeliğin ve bu Yönetmeliklerin hangi maddelerinin, Ek-9 sayılı listenin hangi kısmının iptalinin istenildiğinin, hukuka aykırılık sebepleri de ortaya konulmak suretiyle, dava dilekçesinde tereddüte yer bırakmayacak şekilde belirtilmesi gerekmektedir.
Bu haliyle, dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanun’un 3. maddesine uygun biçimde düzenlenmediği sonucuna varılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 15. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içinde 3. maddeye uygun şekilde düzenlenerek noksanı tamamlandıktan sonra dava açmakta serbest olmak üzere DAVA DİLEKÇESİNİN REDDİNE, aynı Kanun’un 15. maddesinin 5. fıkrası hükmüne göre yeniden verilen dilekçede aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde davanın reddedileceğinin davacıya duyurulmasına, yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, davanın yenilenmesi hâlinde yeniden harç alınmamasına, davanın yenilenmemesi durumunda kullanılmayan … TL yürütmeyi durdurma harcı ile posta gideri avansından artan miktarın istemi halinde davacıya iadesine, kesin olarak, 24/01/2022 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.