Danıştay 6. Daire, Esas No: 2016/1367, Karar No: 2021/2932
Danıştay 6. Daire Başkanlığı 2016/1367 E. , 2021/2932 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2016/1367
Karar No : 2021/2932
TEMYİZ EDEN (DAVACILAR) : 1- … İnş. Müh. Pet. Ür. Gıda Tur. Tic. Ltd. Şti. 2- …
VEKİLİ : Av. …
3- …
VEKİLLERİ : Av. … Av. …
KARŞI TARAF (DAVALILAR) : 1- … Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Belediye Başkanlığı – …
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN ÖZETİ : Balıkesir İli, Edremit İlçesi, … Mahallesi, … pafta, … ada, … ve … parsel sayılı taşınmazları kapsayan alanda yapılan (mülga) Altınoluk Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararıyla uygun bulunan, Edremit Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile onaylanan 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliğinin reddine ilişkin büyükşehir belediye meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile bu karara dayalı olarak 3 sayılı parsel için düzenlenmiş olan … tarih ve … sayılı yapı ruhsatının iptal edilmesine dair Edremit Belediye Başkanlığının … tarih ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılan davada, davanın reddi yolunda … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
SAVUNMALARIN ÖZETİ : Temyiz edilen kararda bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, usul ve kanuna uygun olan kararın onanması gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ … DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
… İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın ONANMASINA, dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere 03/03/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
(X) KARŞI OY: Dava, Balıkesir İli, Edremit İlçesi, … Mahallesi, … pafta, … ada, … ve … parsel sayılı taşınmazları kapsayan alanda yapılan (mülga) Altınoluk Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararıyla uygun bulunan, Edremit Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile onaylanan 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliğinin reddine ilişkin Balıkesir Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile bu karara dayalı olarak 3 sayılı parsel için düzenlenmiş olan … tarih ve … sayılı yapı ruhsatının iptal edilmesine dair Edremit Belediye Başkanlığının … tarih ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
3194 sayılı İmar Kanununun 8. Maddesinin birinci fıkrasının b) bendinde, “İmar Planları; Nazım İmar Planı ve Uygulama İmar Planından meydana gelir. Mevcut ise bölge planı ve çevre düzeni plan kararlarına uygunluğu sağlanarak, belediye sınırları içinde kalan yerlerin nazım ve uygulama imar planları ilgili belediyelerce yapılır veya yaptırılır. Belediye meclisince onaylanarak yürürlüğe girer. Bu planlar onay tarihinden itibaren belediye başkanlığınca tespit edilen ilan yerlerinde ve ilgili idarelerin internet sayfalarında bir ay süreyle eş zamanlı olarak ilan edilir.Bir aylık ilan süresi içinde planlara itiraz edilebilir. Belediye başkanlığınca belediye meclisine gönderilen itirazlar ve planları belediye meclisi onbeş gün içinde inceleyerek kesin karara bağlar.”hükmü yer almıştır.
5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 7. Maddesinin birinci fıkrasının b) bendinde ise, Çevre düzeni plânına uygun olmak kaydıyla, büyükşehir belediye ve mücavir alan sınırları içinde 1/5.000 ile 1/25.000 arasındaki her ölçekte nazım imar plânını yapmak, yaptırmak ve onaylayarak uygulamak; büyükşehir içindeki belediyelerin nazım plâna uygun olarak hazırlayacakları uygulama imar plânlarını, bu plânlarda yapılacak değişiklikleri, parselasyon plânlarını ve imar ıslah plânlarını aynen veya değiştirerek onaylamak ve uygulanmasını denetlemek; nazım imar plânının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde uygulama imar plânlarını ve parselasyon plânlarını yapmayan ilçe ve ilk kademe belediyelerinin uygulama imar plânlarını ve parselasyon plânlarını yapmak veya yaptırmak.” büyükşehir belediyesinin görev, yetki ve sorumlulukları arasında sayılmıştır.
Yukarıdaki kanun hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden, büyükşehir belediye meclislerinin uygulama imar planı değişikliklerini reddetme yetkisinin bulunmadığı, uygulama imar planı değişikliklerini aynen veya değiştirerek onaylamak ve uygulanmasını denetlemek yetkisine sahip olduğu sonucuna varılmıştır.
Bu durumda, dava konusu 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliğinin reddine ilişkin Balıkesir Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile bu karara dayalı olarak 3 sayılı parsel için düzenlenmiş olan … tarih ve … sayılı yapı ruhsatının iptal edilmesine dair Edremit Belediye Başkanlığının … tarih ve … sayılı işleminin iptaline karar verilmesi gerekirken aksi yönde verilen Mahkeme kararında isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği oyu ile çoğunluk kararına katılmıyorum.