Danıştay 13. Daire, Esas No: 2019/4297, Karar No: 2020/4021

Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2019/4297 E. , 2020/4021 K.

    “İçtihat Metni”

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No:2019/4297
    Karar No:2020/4021

    TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı
    (Mülga … Kurumu)
    VEKİLİ : Av. …

    KARŞI TARAF (DAVACI) : … Şarapçılık Pazarlama ve Ticaret A.Ş.
    VEKİLİ : Av. …
    İSTEMİN_KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: 18 yaşından küçüklere alkollü içki sunumu yapıldığının tespit edildiğinden bahisle 4733 sayılı Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 8. maddesinin altıncı fıkrası gereğince davacı şirketin uyarılması yolunda tesis edilen … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 27/09/2017 tarih ve E:2015/2260, K:2017/2821 sayılı kararı bozma kararına uyularak; alkol tüketiminden kaynaklanan kamusal, toplumsal ya da tıbbi nitelikteki her türlü zararlı etkileri önleyici niteliği bulunan idari yaptırım kararlarının Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu’nun karar organı sıfatıyla Kurul tarafından tesis edilmesi gerektiği, bir makamın kendisine kanun tarafından verilmiş bir yetkiyi bir başka makama devredebilmesinin ancak Kanunun açık izni ile mümkün olduğu uyuşmazlıkta, davacı şirketin uyarılması yolunda tesis edilen Başkanlık işleminde yetki yönünden hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
    Belirtilen gerekçelerle hukuka aykırı bulunan dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, söz konusu standları kiralayan firmaların etkinliğe katılabilmesi için izin ve uygunluk belgesinin Başkanlık Olur’u ile verildiği, usulde paralellik ilkesi gereğince mevzuata aykırı eylemlerin olduğunun anlaşılması hâlinde firmalara uyarı yazısı gönderme yetkisinin de Başkanlık makamında olduğu, Kurumun en üst düzeyde karar alma yetkisi olan Kurulun, Başkanlık makamına yetki verdiği ve Kurum Başkanının karar uygulamama gibi bir keyfiyetinin bulunmadığı ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, Mahkeme kararın usul ve yasaya uygun olduğu ileri sürülerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
    İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
    Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davalının temyiz isteminin reddine,
    2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
    3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
    4. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
    5. 2577 sayılı Kanun’un Geçici 8. maddesi uyarınca, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 29/12/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir