Danıştay 12. Daire, Esas No: 2019/995, Karar No: 2021/1381

Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2019/995 E. , 2021/1381 K.

    “İçtihat Metni”

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONİKİNCİ DAİRE
    Esas No : 2019/995
    Karar No : 2021/1381

    TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …’u temsilen … Emekçileri Sendikası

    VEKİLİ : Av. …

    KARŞI TARAF (DAVALILAR) : 1- … Belediye Başkanlığı

    VEKİLİ : Av. …

    2- … Kaymakamlığı

    İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: Bismil Belediye Başkanlığında 5393 sayılı Kanun’un 49. maddesi kapsamında sözleşmeli harita mühendisi olarak görev yapan davacının, Bismil Kaymakamlığınca uygun görülmemesi nedeniyle 2017 yılında hizmet sözleşmesinin yenilenmemesine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali ile bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı tüm özlük, emeklilik ve sosyal haklarının iade edilerek, maddi kayıplarının ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …. İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; davacının sözleşmesinin, süresinin dolması üzerine kendiliğinden sona erdiği, sözleşmenin yenilenmesi için Belediye ile davacı arasında yeni bir sözleşmenin akdedilmesi ve bu yeni sözleşmenin 2935 sayılı Olağanüstü Hal Kanunu’nun 27. ve Geçici 1. maddeleri ile … tarih ve … sayılı Diyarbakır Valiliği İl Olağanüstü Hal Bürosunun kararı gereği İlçe Kaymakamı tarafından uygun bulunması gerektiği, ancak Bismil Kaymakamlığınca sözleşmenin yenilenmesi isteminin uygun bulunmadığı, mevzuat hükümlerine göre idareye takdir yetkisi tanındığı, takdir yetkisisinin kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı olarak kullanıldığına ilişkin herhangi bir somut tespit ya da belge de bulunmadığı, ayrıca idarenin yargı kararı ile davacıyı istihdam etmeye zorlanamayacağı hususları göz önüne alındığında sözleşmenin yenilenmemesine ilişkin olarak tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle, davanın reddine karar verilmiştir.
    Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince; istinaf başvurusuna konu …. İdare Mahkemesi kararının hukuka ve usule uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği gerekçesiyle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 45. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Sözleşmesinin yenilenmemesine ilişkin işleme gerekçe gösterilmediği, hizmetine ihtiyaç kalmadığına dair somut bir tespit bulunmadığından dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğu belirtilerek, Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …

    DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile Bölge Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    İNCELEME VE GEREKÇE :
    MADDİ OLAY :
    Davacının, Bismil Belediye Başkanlığında 5393 sayılı Kanun’un 49. maddesi kapsamında sözleşmeli harita mühendisi olarak görev yaptığı, Bismil Belediye Başkanlığının, içlerinde davacının da yer aldığı hizmetine ihtiyaç duyulan personelle 2017 yılına ilişkin sözleşme imzalanması amacıyla, … tarih ve … sayılı yazı ile personel listesini Bismil Kaymakamlığına sunduğu, Bismil Kaymakamlığının … tarih ve … sayılı yazısı ile davacının sözleşmesinin yenilenmesinin uygun görülmediğinin belirtildiği, bunun üzerine davacının hizmet sözleşmesinin yenilenmeyeceğine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin tesis edildiği, ancak yine de … tarih ve … sayılı yazı ile Kaymakamlıktan ikinci kez talepte bulunulduğu, Bismil Kaymakamlığının … tarih ve … sayılı yazısı ile bu talebi de reddettiği, bunun üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

    İLGİLİ MEVZUAT:
    5393 sayılı Belediye Kanunu`nun ”Norm kadro ve personel istihdamı” başlıklı 49. maddesinde, “Norm kadro ilke ve standartları İçişleri Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığı tarafından müştereken belirlenir. Belediyenin ve bağlı kuruluşlarının norm kadroları, bu ilke ve standartlar çerçevesinde belediye meclisi kararıyla belirlenir. Belediye personeli, belediye başkanı tarafından atanır. Birim müdürlüğü ve üstü yönetici kadrolarına yapılan atamalar ilk toplantıda belediye meclisinin bilgisine sunulur. Belediye ve bağlı kuruluşlarında, norm kadroya uygun olarak çevre, sağlık, veterinerlik, teknik, hukuk, ekonomi, bilişim ve iletişim, planlama, araştırma ve geliştirme, eğitim ve danışmanlık alanlarında avukat, mimar, mühendis, şehir ve bölge plancısı, çözümleyici ve programcı, tabip, uzman tabip, ebe, hemşire, veteriner, kimyager, teknisyen ve tekniker gibi uzman ve teknik personel yıllık sözleşme ile çalıştırılabilir. Sözleşmeli personel eliyle yürütülen hizmetlere ilişkin boş kadrolara ayrıca atama yapılamaz. Bu personelin, yürütecekleri hizmetler için ihdas edilmiş kadro unvanının gerektirdiği nitelikleri taşımaları şarttır…” hükmü yer almaktadır.
    2935 sayılı Olağanüstü Hal Kanunu’nun ”Mahalli idarelere ait yetkiler” başlıklı 27. maddesinde, ”Bölge valisi, olağanüstü halin gerektirdiği durumlarda mahalli idarelerin organlarınca alınacak kararlar ile tesis edilecek tasarrufların tamamının veya belli konulara ilişkin olanlarının; il merkezinde kendisinin, görevlendirilmesi halinde il valisinin ve ilçelerde kaymakamların onayı ile yürürlük kazanmasını kararlaştırabilir.” ; geçici 1. maddesinde ise, ”Bölge valiliği teşkilatı kurulup göreve başlayıncaya kadar, bu Kanunla bölge valilerine verilen görev ve yetkiler, il valilerince yerine getirilir.” hükümlerine yer verilmiştir.

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca, sözleşmeli personel çalıştırma, personelin sözleşmesini yenilememe konusunda belediyelerin takdir yetkisinin bulunduğu, idarenin bu konuda yargı kararı ile zorlanamayacağı, diğer bir ifadeyle idari işlem niteliğinde yargı kararı verilemeyeceği açık olmakla birlikte, idarelerin bu takdir yetkisinin de mutlak ve sınırsız olmayıp kamu yararı ve hizmet gerekleriyle sınırlı olduğu ve takdire dayanan işlemlerin sebep ve maksat yönünden yargı denetimine tabi bulunduğu hususları idare hukukunun bilinen ilkelerindedir.
    Bununla birlikte, dosyanın incelenmesinden de anlaşıldığı üzere; Bismil Belediye Başkanlığı, davacının hizmetine ihtiyaç duyulduğundan bahisle, 2017 yılında hizmet sözleşmesini yenilemek istemiş, Bismil Kaymakamlığının 2935 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde olumsuz görüş bildirmesi nedeniyle davacının sözleşmesini yenilememiştir.
    Bunun üzerine, İdare Mahkemesinin 10/04/2017 tarihli ara kararıyla Bismil Kaymakamlığından, davacının hizmet sözleşmesinin yenilenmesine onay verilmemesinin sebebi sorularak, bu konuya ilişkin bütün bilgi ve belgelerin gönderilmesi istenmiş ise de , Bismil Kaymakamlığınca herhangi bir bilgi ve belge sunulmamıştır.
    Yine aynı tarihli ara kararı ile Bismil Belediye Başkanlığından, davacının sözleşmesinin yenilenmemesini gerektirecek herhangi bir adli ve/veya idari soruşturma geçirip geçirmediği, disiplin cezası alıp almadığı sorulmuş ise de; Bismil Belediye Başkanlığınca, davacının görevinde başarısız ve disiplinsiz olduğu, hizmetinden verim alınamadığına ilişkin herhangi bir bilgi ve belge de gönderilmemiştir.
    Bu durumda; davacının 2017 yılı hizmet sözleşmesinin yenilenmemesine ilişkin dava konusu işlemin haklı bir nedene dayanmadığı sonucuna ulaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka uyarlık, davanın reddine ilişkin …. İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davacının temyiz isteminin kabulüne,
    2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki temyize konu … Bölge Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
    3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın … Bölge Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 16/03/2021 tarihinde, kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir