Danıştay 10. Daire, Esas No: 2016/11574, Karar No: 2021/1013

Danıştay 10. Daire Başkanlığı 2016/11574 E. , 2021/1013 K.

    “İçtihat Metni”

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONUNCU DAİRE
    Esas No : 2016/11574
    Karar No : 2021/1013

    TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
    VEKİLİ : Av. …

    KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kaymakamlığı

    İSTEMİN_KONUSU : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: Davacının Çorlu genelevinde genel kadın olarak çalışmak üzere ilk tescil talebinin reddine ilişkin … tarih ve … sayılı Çorlu İlçesi Zührevi Hastalıklar ve Fuhuşla Mücadele Komisyon Başkanlığı kararının iptali istenilmiştir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; davacı hakkında fuhuş yapmaktan adli veya idari bir kayıt bulunmadığı, 29/12/2013 tarihinde Fuhşa Teşvik, Aracılık veya Zorlama suçundan mağdur sıfatıyla Nevşehir ili, Ürgüp İlçesi Polis Merkezi Amirliğinde kaydı bulunsa da bu kaydın davacıyı fuhşu meslek haline getirmesi için yeterli olmadığı gözetildiğinde, Tüzükteki şartları sağlamayan davacının genel kadın olarak tescil edilerek çalışma izni verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmediği gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ_EDENİN_İDDİALARI : Davacı tarafından; davanın geçmiş sicilinin fuhşu meslek haline getirmesi için yeterli olmadığı gerekçesiyle reddedildiği, sokakta fuhuş yapan bir kadının sürekli olarak polise yakalanması ve bu şekilde geçimini belgelemesini beklemenin yasal olmadığı, polise yakalanmamış olmasının aleyhine bir durum oluşturmaması gerektiği ileri sürülmektedir.

    KARŞI_TARAFIN_SAVUNMASI : Davalı idare tarafından savunma verilmemiştir.

    DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
    DÜŞÜNCESİ :.Temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA

    Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
    HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
    İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
    Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davacının temyiz isteminin reddine,
    2. … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının ONANMASINA,
    3. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (on beş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 09/03/2021 tarihinde oy çokluğuyla karar verildi.

    (X)-KARŞI OY :

    Genel Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler ve Fuhuş Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Tüzüğünün 20. maddesi uyarınca, bir kadının genel kadın olarak tescil edilebilmesi için, öncelikle hakkında gizli ve etraflıca yapılan inceleme ile elde edilen müspet delillerle kendisinin genel kadınlar vasıflarını haiz olduğunun meydana çıkarılması, akabinde Komisyonca kadını fuhşa sürükleyen sebeplerin araştırılması ve kadının tekrar namuslu hayata dönmesini sağlayacak tedbirlerin düşünülüp uygulanması gerekmekte olup, anılan tedbirlerin faydasız olması ve kadının 21. maddedeki şartları da taşıması halinde kadının genel kadın olarak tescil edilebilmesi mümkündür.
    Dava konusu işleme dayanak alınan … tarih ve … sayılı Komisyon kararında sunulan gerekçelerin, devlet gözetiminde, uygun sağlık koşullarında fuhuş yapma talebinde bulunan bir kadının genel kadın olarak tescil edilmemesine dayanak oluşturması mümkün olmadığı gibi dava konusu işlemde yer verilen aynı şekilde para kazanmak isteyen veya isteyecek olan şahıslara emsal teşkil etmeme yönündeki gerekçenin de hukuki bir dayanağı bulunmamaktadır.
    Davacı hakkında Tüzüğün 20. maddesi uyarınca yapılan araştırmada, 13/10/2010 ve 29/12/2013 tarihlerinde fuhşa teşvik, aracılık veya zorlama suçlarından mağdur ve bilgi veren sıfatıyla işlem yapıldığı tespit edilmiş, Çorlu Sosyal Hizmet Merkezi Müdürlüğü’nün 12/03/2015 tarih ve 2015/195 sayılı Durum Değerlendirme Raporu’nda da, davacının kararından vazgeçmeyeceğini, tescil edilmemesi durumunda Mersin’e dönüp yol kenarlarında fuhuş yapmaya devam edeceğini, önerilen sosyal ekonomik destekleri kabul etmeyeceğini, durumu kabullenip kendisiyle özdeşleştirdiğini, yıllardır bu işi yaptığını ve yapacağını beyan ettiği bildirilmiştir.
    Dolayısıyla, davacının genel kadınlar vasıflarını haiz olduğunun ve sağlanacak tedbirlerin fayda vermediğinin anlaşılmış olması nedeniyle, Komisyon tarafından 21. maddedeki şartları taşıyıp taşımadığı araştırılarak, şartları taşıması halinde genel kadın olarak tesciline karar verilmesi gerekmekte iken, davacının başvurusunun aynı şekilde para kazanmak isteyen veya isteyecek olan şahıslara emsal teşkil etmemesi adına … tarih ve … sayılı Komisyon kararına dayanılarak reddedilmesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
    Bu nedenle; İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği oyu ile Daire kararına katılmıyorum.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir