Danıştay 2. Daire, Esas No: 2017/2341, Karar No: 2022/603
Danıştay 2. Daire Başkanlığı 2017/2341 E. , 2022/603 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/2341
Karar No : 2022/603
DAVACI : …
DAVALILAR : 1- …
2- … Bakanlığı
DAVALI İDARELER VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
Samsun İli, Atakum İlçesi, … Lisesinde Biyoloji Öğretmeni olarak görev yapan davacı tarafından, çocuklarının öğrenim durumu mazereti nedeniyle Ankara İline naklen tayin talebinin reddine ilişkin Milli Eğitim Bakanlığının … günlü, … sayılı ilemi ile bu işlemin dayanağı olan ve 25/06/1983 günlü, 18088 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrası ile 17/04/2015 günlü, 29329 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 49. maddesinin 1. fıkrasında yer alan “aile birliği” ibaresinin ve aynı fıkranın (a) bendinin eksik düzenleme nedeniyle iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Davacı tarafından; memurların mazerete bağlı naklen tayinlerinde, “aile birliği” kapsamının dava konusu olan Yönetmelik maddelerinde eksik düzenlendiği, aile birliği mazeretinin sadece evli birliktelikler için eşler bakımından getirildiği, oysa anne ve çocukları da kapsaması gerektiği, aile birliği mazeretinin sadece evlilik birliği devam eden eşler bakımından işletildiği, evlilik birliği devam eden ve etmeyen aileler bakımından eşitsizliğe neden olunduğu, bazı kurum Yönetmeliklerinde, çocukların öğrenim durumu mazeretine binaen yer değiştirme imkanının bulunduğu ileri sürülmüştür.
DAVALI İDARELERİN SAVUNMASI :
Davalı idareler tarafından; üst hukuk normu olarak, 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 37. maddesinde ve Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik’te, öğretmenlerin çocuklarının öğrenim durumuma bağlı olarak yer değişikliğine ilişkin herhangi bir düzenlemeye yer verilmediği yolunda savunma yapılmıştır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Yasal dayanaktan yoksun bulunan davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmüştür.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Samsun İli, Atakum İlçesi, … Lisesinde Biyoloji Öğretmeni olarak görev yapan davacı tarafından, çocuklarının öğrenim durumu mazereti nedeniyle Ankara İline naklen tayin talebinin reddine ilişkin … tarihli ve … sayılı işlem ile bu işlemin dayanağı olan ve 25/06/1983 tarihli ve 18088 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının ve 17/04/2015 tarihli, 29329 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 49. maddesinin 1. fıkrasındaki “aile birliği” ibaresinin ve aynı fıkranın (a) bendinin eksik düzenleme nedeniyle iptali istenilmektedir.
T.C. Anayasası’nın “sosyal ve ekonomik haklar ve ödevler” başlıklı üçüncü bölümünün 41. maddesinde, “Ailenin korunması” başlığı altında “Aile Türk toplumunun temelidir. Devlet ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması ve aile planlamasının öğretimi ile uygulanmasını sağlamak için gerekli tedbirleri alır.” hükmü bulunmaktadır.
Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Beyannamesi’nin 16. maddesinin üçüncü fıkrasında, “Aile toplumun doğal ve temel unsurudur, toplum ve devlet tarafından korunur.” hükmü yer almaktadır.
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin “Özel hayatın ve aile hayatının korunması” başlıklı 8. maddesinde de, “Herkes özel ve aile hayatına, konutuna ve yazışmasına saygı gösterilmesi hakkına sahiptir. Bu hakkın kullanılmasına bir kamu makamının müdahalesi, ancak müdahalenin yasayla öngörülmüş ve demokratik bir toplumda ulusal güvenlik, kamu güvenliği, ülkenin ekonomik refahı, düzenin korunması, suç işlenmesinin önlenmesi, sağlığın veya ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması için gerekli bir tedbir olması durumunda söz konusu olabilir.” kuralına yer verilmiştir.
Görüleceği üzere T.C. Anayasası ve uluslar arası sözleşmeler ile devlete, ailenin korunması, huzur ve refahının sağlanması için alınması gereken tedbirler konusunda yükümlülükler getirildiği, aile bireylerinin huzur içinde bir arada yaşayabilme imkanının sağlanması gerektiği açıktır. Anayasa’nın buyurduğu şekilde ailenin korunmasına yönelik olarak devlete verilen görevin temel koşullarından biri de aile birliğinin sağlanması olduğundan, aksi bir uygulama, evrensel hukuk kuralları çerçevesinde sosyal hukuk devleti anlayışıyla bağdaşmayacaktır.
Dava konusu 25/06/1983 tarihli ve 18088 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasında aile birliği mazeretine bağlı yer değişikliğine ilişkin düzenlemeler getirilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 49. maddesinin 1. fıkrasında da, “Öğretmenlerin; aile birliği, sağlık, can güvenliği mazeretlerine veya engellilik durumuna bağlı yer değiştirmeleri hakkında, Devlet Memurları Kanunu ile Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak; a) Aile birliği mazeretine bağlı yer değiştirme, her iki eşin de öğretmen olması ve bu kapsamda yer değiştirmek istedikleri yerlerde alanları itibarıyla öğretmen ihtiyacı bulunmaması durumunda, istemeleri hâlinde her ikisinin de alanları itibarıyla öğretmen ihtiyacı bulunan ile/ilçeye atanmaları suretiyle gerçekleştirilebilir.” hükmündeki “aile birliği” ibaresi ile aynı fıkranın (a) bendinin eksik düzenleme olduğu nedeniyle iptali istenilmiştir.
Dosyadaki mevcut belge ve bilgilerden, Samsun İli, Atakum İlçesi, … Lisesinde Biyoloji Öğretmeni olarak 13 yıldır görev yapan ve 1993 yılından beri evli olan davacı annenin, aynı ilde öğretim görevlisi olarak çalışan eşinden 2013 yılında boşandığı, müşterek çocukları olan 1996 doğumlu oğlu ile 2013 doğumlu kızının velayetinin anneye verildiği, oğlunun Ankara TOBB ETÜ Üniversitesi Tıp Fakültesinde 2014 yılından itibaren öğrenci olduğu, kızının da 2017 yılında ortaöğretime geçiş uygulaması kapsamında … Vakfı Özel Lisesi Müdürlüğüne kaydını yaptırdığı, velayeti altındaki çocukları ile birlikte aile birliğinin sağlanması için eğitim gördükleri Ankara İline ataması istemiyle yaptığı başvurunun; dava konusu Yönetmelik hükümlerinde çocukların öğrenim durumuna bağlı olarak öğretmenlerin yer değişikliği yapabileceğine ilişkin bir düzenleme olmadığından bahisle reddedildiği anlaşılmaktadır.
Yukarıda açıklaması yer alan gerek T.C. Anayasası’nın ailenin korunmasına yönelik düzenlemeleri ve gerekse imzaladığımız milletlerarası sözleşmelerin yanı sıra günümüzde kabul görmüş evrensel hukuk ilkeleri ile ailenin korunmasının açıkça emredildiği, aileyi korumanın da öncelikle “aile birliğinin” sağlanması suretiyle gerçekleşeceği, ayrıca ailenin yalnızca eşlerden oluşmadığı, anne veya baba ile beraber aile bütünlüğü içinde yaşayan çocukları da kapsadığı gözetildiğinde, aile birliğinin boşanmış eşler için ebeveyn ve çocukların birlikteliğini sağlayacak şekilde kurallar içeren düzenlemeler yoluyla sağlanacağı kuşkusuzdur.
Öte yandan, Anayasa’nın 90. maddesinin beşinci fıkrasında, “Usulüne göre yürürlüğe konmuş milletlerarası anlaşmalar Kanun hükmündedir. Usulüne göre yürürlüğe konmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası anlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası andlaşma hükümleri esas alınır.” hükmü bulunmaktadır.
Bu itibarla, düzenleyici işlem niteliğindeki Yönetmeliklerin, üst hukuk normu niteliğindeki Anayasa ve milletlerarası sözleşmelere uygun hükümler içermesi gerektiği, Anayasa’nın 90. maddesi uyarınca özellikle temel hak ve özgürlüklere ilişkin olarak kanunlarda farklı düzenlemeler olsa bile milletlerarası sözleşme hükümlerinin esas alınması gerektiği ve aile birliği sağlanmasının da temel insan hakları niteliğinde olduğu dikkate alındığında, dava konusu Yönetmelik hükümlerinde çocuklar ile ebeveynin birlikteliğini sağlayacak düzenlemeye yer verilmemesinin üst hukuk normları ile teminat altına alınmış aile birliğinin korunması ilkesine aykırı olduğu açıktır.
Açıklanan nedenlerle, davacının çocuklarının öğrenim durumu mazereti nedeniyle aile birliği için Ankara İline naklen tayin talebinin reddi yolundaki … tarihli ve … sayılı işlem ile bu işlemin dayanağı olan ve 25/06/1983 tarihli ve 18088 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin 14. maddesinin 1. fıkrasının ve 17/04/2015 tarihli 29329 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 49. maddesinin 1. fıkrasındaki “aile birliği” ibaresinin ve aynı fıkranın (a) bendinin, eksik düzenleme nedeniyle iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; 09/07/2018 günlü, 30743 sayılı (3. Mükerrer) Resmi Gazete’de yayımlanan 703 sayılı Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 218 ve 219. maddeleri uyarınca (mülga) Başbakanlık yerine Cumhurbaşkanlığı hasım mevkiine alınmak suretiyle, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Dava dosyasının incelenmesinden; davacının, Samsun İli, Atakum İlçesi, … Lisesinde 13 yıldan fazla süredir Biyoloji Öğretmeni olarak görev yaptığı, eşinden … Aile Mahkemesinin E:… esas sayılı dosyasında verilen karar ile boşandığı ve iki çocuğunun velayetinin de davacıya verildiği; çocuğunun birinin, Ankara’da TOBB ETÜ Üniversitesi Tıp Fakültesinde 2014 yılından buyana öğrenim gördüğü, diğer çocuğunun ise, TEOG 2017 yılı yerleştirme sonuçları üzerine … Vakfı Özel Lisesine kaydının yapıldığı; davacının, 12/07/2017 tarihli dilekçesi ile, çocukların eğitim mazereti nedeniyle (aile birliği mazeretinden dolayı – atanma istek formunda “aile birliği mazereti” işaretlenmiş) Ankara İline atanma talebinde bulunduğu; Milli Eğitim Bakanlığının … günlü, … sayılı işlemi ile, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nde, çocukların eğitimine bağlı olarak öğretmenlerin yer değişikliği yapabileceğine ilişkin bir düzenleme bulunmadığı gerekçesiyle talebinin reddedilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE :
İLGİLİ MEVZUAT :
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın -dava konusu işlemin tesis edildiği tarihteki şekliyle- 124. maddesinde; “Başbakanlık, bakanlık ve kamu tüzel kişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartı ile, yönetmelikler çıkarabilirler.” hükmü yer almıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun “Yer değiştirme suretiyle atanma:” başlıklı 72. maddesinin ikinci fıkrasında; “Yeniden veya yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda; aile birimini muhafaza etmek bakımından kurumlar arasında gerekli koordinasyon sağlanarak memur olan diğer eşin de isteği halinde ataması, atamaya tabi tutulan memurun atandığı yere 74 ve 76 ncı maddelerde belirtilen esaslar çerçevesinde yapılır. Yer değiştirme suretiyle atanmaya tabi memurun atandığı yerde eşinin atanacağı teşkilatın bulunmaması ya da teşkilatı olmakla birlikte niteliğine uygun münhal bir görev bulunmaması ve ilgilinin de talebi halinde, bu personele eşinin görev süresi ile sınırlı olmak üzere aşağıdaki şartlarda izin verilebilir.” hükmüne yer verilmiştir.
652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin “Atama” başlıklı 37. maddesinde; “(Mülga: 2/7/2018-KHK-703/22 md.)
(2) (Mülga: 2/7/2018-KHK-703/22 md.)
(3) Öğretmenlerin Bakanlıkça belirlenen hizmet bölge veya alanlarında en az üç eğitim öğretim yılı görev yapması esastır. Bunların yer değiştirme suretiyle atamaları her yıl yapılan atama plan ve programları çerçevesinde eğitim öğretim faaliyetlerini etkilemeyecek şekilde sonuçlandırılır. (İptal son cümle: Anayasa Mahkemesinin 6/2/2013 tarihli ve E:2011/123, K:2013/26 sayılı Kararı ile.: Yeniden Düzenleme: 1/3/2014-6528/22 md.) Bakanlıkça belirlenen özür gruplarına bağlı yer değiştirmeler ise yarıyıl ve/veya yaz tatillerinde yapılır.
(4) Öğretmenlerin yer değiştirme suretiyle atamalarında uyulacak temel ilkeler, özür grupları, hizmet bölgeleri ve alanları, hizmet puanı ve diğer hususlara ilişkin usûl ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
(5) Özüre dayalı yer değiştirme istekleri hizmet puanı sıralamasındaki yetersizlik sonucu yerine getirilemeyenlere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 72 nci maddesi kapsamına girenlerin hakları saklı kalmak kaydıyla, istekleri hâlinde istekte bulundukları yere atanmaya hak kazanıncaya kadar, aylıksız izin verilebilir. Bu şekilde aylıksız izin verilen öğretmenler, bağlı bulundukları il millî eğitim müdürlüklerine bu amaçla tahsis edilmiş bulunan boş öğretmen kadrolarına aylıksız izinli olmak şartıyla atanır. Bunların atandıkları bu kadrolar aylıksız izin süresiyle sınırlı olarak saklı tutulur. Ancak, aylıksız izne ayrılan öğretmenler, üçüncü yıl sonuna kadar istedikleri yere atamalarının yapılamaması hâlinde durumlarına uygun boş öğretmen kadrolarına öncelikle atanırlar.
(6) Öğretmenlerin atamaları Bakanlıkça il/ilçe emrine veya doğrudan eğitim kurumuna yapılır. Bakanlıkça il/ilçe emrine atama yapılması hâlinde, öğretmenlerin atandıkları ildeki görev yerleri, hizmet puanları ve yeterlikleri dikkate alınarak il millî eğitim müdürünün teklifine göre valilerce belirlenir. …. ” hükmü yer almıştır.
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin (Genel Yönetmelik) “Aile Birliği Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği” başlıklı 14. maddesinde; “(Değişik: 30/6/2014-2014/6578 K.) Aile birliği mazeretine dayanarak yer değişikliği memurun;
a) Kamu personeli olan eşinin, kurum içi yer değiştirme suretiyle atanma imkânının olmaması veya mevzuatı uyarınca eşin zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan bir görevde bulunması durumunda bu kapsamdaki eşin bulunduğu yere,
b) Eşlerin her ikisinin de aynı kurumda çalışıyor olması halinde, kurumun daha fazla hizmet ihtiyacı duyduğu yere,
c) Eşlerin farklı kurumda çalışıyor olması halinde kurumlar arasında gerekli koordinasyon sağlanmak suretiyle her iki kurumun da öncelikli hizmet ihtiyacının bulunduğu yere,
d) Kamu personeli olmayan eşinin, talep edilen yerde başvuru tarihi itibarıyla son iki yıl içinde 360 gün sosyal güvenlik primi ödemek suretiyle kendi adına veya bir hizmet akdi ile işverene bağlı olarak çalışmış ve halen çalışıyor olması halinde bu durumda olan eşin bulunduğu yere,
e) Milletvekili, belediye başkanı, muhtar veya noter olan eşlerinin bulunduğu yere,
atanması suretiyle yapılabilir.
Aile birliği mazeretine dayanarak yer değiştirme isteğinde bulunan memur, eşinin kamu kurum ve kuruluşlarında kamu personeli olarak çalıştığına veya atanmayı talep ettiği yerde eşinin başvuru tarihi itibarıyla son iki yıl içinde 360 gün sosyal güvenlik primi ödemek suretiyle kendi adına veya bir hizmet akdi ile işverene bağlı olarak halen çalıştığına ya da birinci fıkranın (e) bendinde sayılan görevlerde bulunduğuna ilişkin belgeyi kurumuna ibraz etmekle yükümlüdür. Ayrıca yer değiştirme başvurusuna, evlilik durumunu kanıtlayan belgenin de eklenmesi gerekir.
(Ek fıkra: 8/8/2016-2016/9097 K.) Genel sağlık bakımından önemi haiz sağlık personeli hakkında özel yönetmelikte düzenleme yapılması kaydıyla birinci fıkranın (d) bendine ilişkin farklı usul ve esaslar belirlenebilir.” hükmüne yer verilmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin “Mazeret ve engellilik durumuna bağlı yer değiştirmeler” başlıklı 49. maddesinde; “(1) Öğretmenlerin; aile birliği, sağlık, can güvenliği mazeretlerine veya engellilik durumuna bağlı yer değiştirmeleri hakkında, Devlet Memurları Kanunu ile Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak;
a) Aile birliği mazeretine bağlı yer değiştirme, her iki eşin de öğretmen olması ve bu kapsamda yer değiştirmek istedikleri yerlerde alanları itibarıyla öğretmen ihtiyacı bulunmaması durumunda, istemeleri hâlinde her ikisinin de alanları itibarıyla öğretmen ihtiyacı bulunan ile/ilçeye atanmaları suretiyle gerçekleştirilebilir.
b) Öğretmenlikte ve devlet memurluğunda adaylığı kaldırılmayanlar, devlet memurluğunda adaylığı kaldırılıp da öğretmenliğe ilk atama kapsamında atananlar ve yeniden atama ve kurumlar arası atama yoluyla öğretmenliğe atananlardan atandığı yerde en az bir yıl çalışmayanlar ile eşi isteğe bağlı sigortalı olan öğretmenler, aile birliği mazeretine bağlı olarak yer değiştirme isteğinde bulunamaz.
c) Eşleri geçici olarak görevlendirilen öğretmenler, eşlerinin geçici olarak görevlendirildiği yere aile birliği mazeretine bağlı yer değiştirme isteğinde bulunamaz.
ç) Aile birliği mazereti ile engellilik durumuna bağlı yer değiştirmeler, yarıyıl ve yaz tatillerinde yapılır.” hükmüne yer verilmiştir.
Dava Konusu Yönetmeliklerin İncelenmesi :
Anayasa’nın 42. maddesinde herkesin eğitim ve öğrenim hakkı ile ilgili genel ilkeler belirlenmiş olmakla birlikte; hukuki statüleri 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, özel yasalar ve kurumsal nitelikte yasa ve yönetmeliklerle düzenlenmiş olan kamu görevlilerinin bu statüde kaldıkları sürece, görevlerine ilişkin olarak, öncelikle söz konusu yasa ve yönetmelikte düzenlenmiş bulunan kurallara uymakla, bu kuralların ve kamu hizmetinin gereklerine uygun davranmakla yükümlü olduklarının kabulü gerekir. Aksi halin, yani statünün gereklerinin ikinci sıraya alınmasının, kamu hizmetlerini yürütmek amacı ile kurulmuş olan kamu kurumlarının görevlerini yerine getirmekte zorlanmalarına, giderek görevlerini aksatmalarına neden olabileceği ve personel istihdamı konusunda genel kabul görmüş belirli ilkelerin (örneğin coğrafi bölge esası, ihtiyaca göre istihdam, personelin birimler arasında dengeli dağılımı gibi) uygulanmasını engelleyeceği açıktır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 72. maddesinin ikinci fıkrasında, Devlet memurlarının eş durumu mazeretine binaen yer değiştirmelerine ilişkin usul ve şartlar belirtilmiş olup, Devlet memurlarının yer değiştirme mazeretleri arasında öğrenim durumu mazeretine yer verilmediği görülmektedir.
Yine, Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin 14. maddesinde, memurların hangi şartlarda aile birliği mazeretine dayanarak yer değişikliği yapabileceğine ilişkin düzenlemelere yer verilmiş olup, öğrenim durumu mazereti memurların yer değişikliği mazeretleri arasında sayılmamıştır.
Anılan üst hukuk normları kapsamı ve sınırları çerçevesinde, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 49. maddesinde, öğretmenlerin, aile birliği, sağlık, can güvenliği mazeretlerine veya engellilik durumuna bağlı yer değiştirmelerine ilişkin şartlara yer verilmiş olduğu görülmektedir. Diğer taraftan, kamu hizmetinin düzenli ve istikrarlı bir şekilde yürütülebilmesi için, öğretmenlerin mazerete bağlı yer değiştirmeleri ile kamu hizmetinin ihtiyaçları arasında adil bir denge kurulması gerektiği açıktır.
Belirtilen hukuki durum karşısında, personelin hizmet bölgelerinde dengeli dağılımın sağlanması ve kamu hizmetlerinin aksamadan yürütülmesi zorunlu olduğundan, dava konusu olan düzenlemelerde kamu yararı ve hizmet gerekleri ile üst hukuk normlarına aykırılık bulunmamakta olup, “çocukların öğrenim durumu mazeretine” yer verilmemesi ise eksik düzenleme olarak görülmemiştir.
Dava Konusu Bireysel İşlemin İncelenmesi :
Yukarıda aktarılan Yönetmelik hükümlerinde belirtildiği üzere, çocukların eğitim durumu mazereti, öğretmenlerin yer değiştirme mazeretleri arasında yer almadığından, Samsun İli, Atakum İlçesi, … Lisesinde Biyoloji Öğretmeni olarak görev yapan davacının, çocuklarının öğrenim durumu nedeniyle Ankara İline naklen tayin talebinin reddine ilişkin Milli Eğitim Bakanlığının … günlü, … sayılı işleminde de hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Yasal dayanaktan yoksun bulunan DAVANIN REDDİNE;
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına, eksik yatırılan …-TL posta ücretinin davacıya tamamlatılmasına;
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine;
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 17/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.