Danıştay 10. Daire, Esas No: 2019/11321, Karar No: 2020/6915

Danıştay 10. Daire Başkanlığı 2019/11321 E. , 2020/6915 K.

    “İçtihat Metni”

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONUNCU DAİRE
    Esas No : 2019/11321
    Karar No : 2020/6915

    DAVACI : …
    VEKİLİ : Av. …

    DAVALI : … Genel Müdürlüğü
    VEKİLİ : …

    DAVANIN KONUSU :
    Dava, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Genelgesi’nin 34. maddesinin 10. fıkrasında yer alan “Asliye ve Sulh Hukuk Mahkemelerinde görülen ve yargılama giderleri taraflarca karşılanan davalarda, bu mahkemelerin talep ettikleri bilgi ve belgeler döner sermaye ücreti karşılığında verilir” kısmının iptali istenilmektedir.

    DAVACININ İDDİALARI :
    Davacı tarafından Asliye Hukuk Mahkemesinde açılan el atmanın önlenmesi ve işgal tazminatı konulu davada, Mahkemenin, Ardahan Valiliği Kadastro Müdürlüğünden taşınmazların krokilerinin gönderilmesinin istenmesine ilişkin ara kararına gelen yazı cevabında, kurumun döner sermaye hesabına 350,00 TL yatırılması halinde istenilen krokilerin gönderileceğinin bildirildiği, dava açarken harç ve gider avansının kendisinden alınmasına rağmen, istenen bu parayı yatırmak zorunda kaldığı, bu durumun vatandaşın hak arama özgürlüğünü kısıtladığından bahisle Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Genelgesi’nin 34. maddesinin 10. fıkrasının iptali istenilmektedir.

    DAVALININ SAVUNMASI :
    Davalı idare tarafından, dava konusu Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Genelgesi’nin, 18/11/2019 tarih ve 2019/13 Sayılı Genelge’nin 54. maddesi gereğince yürürlükten kaldırıldığı, davanın konusuz kaldığı, ancak iptali istenen maddenin yeni genelgede aynen korunduğu, 6083 sayılı Tapu Ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca çıkarılan Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye işletmesi Yönetmeliği’nde üretilmiş olan her türlü tapu, kadastro, harita ve hava fotoğrafı, arşiv bilgi ve belgeleri ile sunduğu diğer hizmetlerden elde edilen gelirler döner sermaye gelirleri arasında sayıldığı, aynı durumun 15/07/2018 tarih ve 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile korunduğu, kişi yada kuruma muafiyet yapılamayacağı, diğer yargılama giderleri gibi bahsi geçen döner sermaye ücretini ödenmesinde hukuka aykırılık bulunmadığı, iptali istenilen Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 2010/4 sayılı Genelgesi’nin 34. maddesinin 10. fıkrasında anayasa ve kanunlara aykırılık bulunmadığı belirtilerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.

    DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
    DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

    DANIŞTAY SAVCISI : …
    DÜŞÜNCESİ :Dava, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Genelgesinin 34. maddesinin 10. fıkrasının iptali istemiyle açılmıştır.
    6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Personeline Ek Ödeme Yapılması Hakkında Kanun (Kanun adı 2/07/2018 tarihli ve 703 sayılı KHK’nin 92 nci maddesi ile değiştirilmiş)’un, ” Döner sermaye işletmesi” başlıklı 8. maddesinin mülga 1. fıkrasında, “Genel Müdürlük, ürettiği her türlü tapu, kadastro, harita ve arşiv bilgi ve belgeleri ile sunduğu hizmetlerden gelir elde etmek üzere merkez ve ya bölge müdürlükleri bünyesinde döner sermaye işletmeleri kurar.” hükmüne yer verilmiş, mülga 5. fıkrasının; “Döner sermaye işletmelerinin yönetimi, faaliyet alanları, işleyişi, sermaye kaynakları, her türlü idari ve mali işlemleri ile gelirlerine ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak çıkartılacak Yönetmelikle belirlenir.” hükmü getirilmiştir.
    Anılan mülga 5. fıkranın, yapılan bir başvuru üzerine Anayasa Mahkemesince incelenmesi sonucunda, “ile gelirleri” ibaresi yönünden; “belirli kamu hizmetinden yararlanmanın karşılığı olmak üzere kamu gücüne dayanılarak alınan ve kamu hizmeti gören bir kamu kuruluşunun ihtiyaçları için genel bütçe dışındaki kaynaklardan karşılanan bu bedel, açıklanan özellikleri itibariyle harç benzeri yükümlülük niteliği taşımaktadır.(…) Getirilen mali yükümlülüğün miktar ve oranının da Kanunda gösterilmesi zorunludur. Dava konusu kuralla bu zorunluluğa aykırı davranılarak miktar ve oranına ilişkin düzenleme yapma yetkisi yürütmeye bırakılmıştır.(…) Kuralda döner sermaye işletmelerinin gelirini oluşturan harç benzeri mali yükümlülüklerin miktar ve oranını belirleme yetkisi yürütmeye bırakılmıştır. Miktar ve oranı kanunla belirlenmeyen harç benzeri mali yükümlülüğün her an değiştirilebilir nitelikte bulunması hukuk güvenliği ve hukuk devleti anlayışıyla bağdaşmaz.” gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir. Dolayısıyla sunulan hizmetin karşılığında bir bedel alınmasında ve bunun gelirleri arasında yer almasında hukuka aykırılık görülmemiştir.
    6544 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilatı ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 1. maddesi ile 6083 sayılı Kanun’un 8. maddesine eklenen Tarife Cetveli ile işlemler ve hizmetlerin bedeli belirlenmiştir.
    6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 8. maddesine dayanılarak hazırlanmış ve 28/01/2012 tarih ve 28187 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış olan Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesi Yönetmeliği’nin 4. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde, “Genel Müdürlükçe üretilmiş olan her türlü tapu, kadastro, harita ve hava fotoğrafı, arşiv bilgi ve belgeleri ile benzeri hizmetleri sunmaya” faaliyetleri arasında yer verilmiş; 6. maddesinde, Genel Müdürlükçe üretilmiş olan her türlü tapu, kadastro, harita ve hava fotoğrafı, arşiv bilgi ve belgeleri ile sunduğu diğer hizmetlerden elde edilen gelirler, gelirleri arasında sayılmış; 29. maddesinde de, Genel Müdürlükçe üretilen, sunulan, mal ve hizmetler veya(….) aynı işi ve hizmetleri yapan kuruluşlardaki fiyat listeleri de göz önünde tutularak İşletme Müdürlüğünce hazırlanan ücret tarifeleri, Yönetim Kurulu kararı ile kesinleştirilir. kuralı getirilmiştir.
    Talebe Bağlı olarak Yapılan Değişiklik İşlemleri Hakkında 2010/4 sayıl Genelge’nin 10. maddesi 6. fıkrasında, “Mahkemeler ve icra dairelerinin, haciz ve ihtiyati tedbir kararları nedeniyle tapu sicil veya kadastro müdürlüklerinden isteyecekleri, taşınmaz malın ada ve parsel numarasının tespiti taleplerinden döner sermaye ücreti alınmaz. Araziye gidilmesi halinde giderler ilgilisince karşılanır” ; 7. maddesinde, “Kadastro mahkemelerinin karar ve krokilerin uygulanmasında döner sermaye ücreti alınmaz.”, “Taleplerin Karşılanması” başlıklı 34. maddesinin 10. fıkrasında ise, “Asliye ve Sulh Hukuk Mahkemelerinde görülen ve yargılama giderleri taraflarca karşılanan davalarda, bu mahkemelerin talep ettikleri bilgi ve belgeler döner sermaye ücreti karşılığında verilir.” kuralı yer almıştır.
    Sözü edilen Kanun ve Yönetmelik hükümlerine göre; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye ücretinin belirlenmesi yetkisinin Döner Sermaye Yönetim Kuruluna ait olduğu ve dava konusu hükümle belirlenen gelirin ise; üretilen, satılan ve kiralanan mal ve hizmetler karşılığı elde edilen gelirler kapsamında bulunduğu anlaşılmakla, yargılama giderleri taraflarca karşılanan davalarda, bu mahkemelerin talep ettikleri bilgi ve belgelerin hazırlanıp sunulması hizmetinin döner sermaye ücreti karşılığında verilmesine ilişkin Genelge ile yapılan düzenlemede hukuka aykırılık görülmemiştir.
    Kaldı ki yürürlükte olduğu dönemde işlemlere dayanak oluşturması nedeniyle bu davada incelenen Genelgeyi 08/11/2019 tarihinde yürürlükten kaldıran 2019/13 sayılı Genelgenin 47. maddesi ile de aynı kuralın getirildiği görülmektedir.
    Açıklanan nedenlerle, davanın reddine karar verilmesi gerektiği, düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
    Davacının … Asliye Hukuk Mahkemesinin E: … sayı ile açtığı el atmanın önlenmesi ve işgal tazminatı konulu davada, Mahkemenin verdiği ara karar uyarınca Ardahan Valiliği Kadastro Müdürlüğünden taşınmazların krokilerinin gönderilmesinin istenildiği, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğünden gelen yazı cevabında kurumun döner sermaye hesabına 350,00 TL yatırılması halinde istenilen krokilerin gönderileceğinin bildirilmesi üzerine davacının istenilen parayı kurumun hesabına yatırmıştır.
    Dava açarken harç ve gider avansının yatırıldığı halde tekrar yargılamaya ilişkin masraf istenilmesinin vatandaşın hak arama özgürlüğünü kısıtladığından bahisle davacı tarafından, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün hukuk mahkemelerinde görülen davalar nedeniyle taşınmaz krokisi, belge, harita gibi talepler için döner sermaye bedeli istemesine ilişkin işlemin iptali istemiyle … İdare Mahkemesinde açılan davada Mahkemenin davanın görev yönünden reddi kararı vermesi üzerine Dairemize gelen dava dosyasının yenilenen dava dilekçesinde, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı genelgesinin 34. maddesinin 10. fıkrasının hukuka aykırı olarak düzenlendiği iddiasıyla iptali istenilmektedir.

    İNCELEME VE GEREKÇE:

    ESAS YÖNÜNDEN:
    İlgili Mevzuat:
    6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 323. maddesinin (f) bendinde, resmî dairelerden alınan belgeler için ödenen harç, vergi, ücret ve sair giderler yargılama giderleri arasında sayıldığı; 326. maddesinde, kanunda yazılı hâller dışında, yargılama giderlerinin, aleyhine hüküm verilen taraftan alınmasına karar verileceği hükmüne yer verilmiştir.
    4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 1. maddesinde, “Genel bütçeye dahil daireler ile katma bütçeli idareler, bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan fonlar, kefalet sandıkları, sosyal gvenlik kuruluşları, genel ve katma bütçelerin transfer tertiplerinden yardım alan kuruluşlar, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları ile müesseseleri, il özel idareleri ve belediyeler ile bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler, özel bütçeli kuruluşlar, özelleştirme işlemleri tamamlanıncaya kadar, 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve özel hukuk hükümlerine tâbi, kamunun çoğunluk hissesine sahip olduğu kuruluşlar, kamu banka ve kuruluşları ile bunlara bağlı iş yerleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca üretilen mal ve hizmet bedellerinde işletmecilik gereği yapılması gereken ticarî indirimler hariç herhangi bir kişi veya kuruma ücretsiz veya indirimli tarife uygulanmaz” hükmü,
    3045 sayılı mülga Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’un 1. maddesinde, bu Kanunun amacının, taşınmaz mallara ait akitlerle her türlü tescil, kadastro, tapulama işlerini mevzuatına göre yapmak, tapu sicillerini, kadastral ve topoğrafik haritaları düzenlemek, uygulamak ve yenilemek için Başbakanlığa bağlı genel bütçe içinde ayrı bütçeli Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün kurulmasına, teşkilat ve görevlerine dair esasları düzenlemektir olduğu; 26. maddesinde, Genel Müdürlük ana hizmet ve görevleriyle ilgili konularda diğer kuruluşların uyacakları esasları yürürlükteki mevzuata uygun olarak belirlemekle, kaynak israfını önleyecek ve koordinasyonu sağlayacak tedbirleri almakla görevli ve yetkili olduğu; 28. maddesinde, Genel Müdürlüğün kanunla yerine getirmekle yükümlü oldukları hizmetleri tüzük, yönetmelik, tebliğ, genelge ve diğer idarî metinleri düzenlemekle görevli ve yetkili olduğu hükümlerine yer verilmiştir.
    6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’nun “Döner sermaye işletmesi” başlıklı 8.maddesinde, “(1) Genel Müdürlük, ürettiği her türlü tapu, kadastro, harita ve arşiv bilgi ve belgeleri ile sunduğu hizmetlerden gelir elde etmek üzere merkez veya bölge müdürlükleri bünyesinde döner sermaye işletmeleri kurar (…) (5)Döner sermaye işletmelerinin yönetimi, faaliyet alanları, işleyişi, sermaye kaynakları, her türlü idari ve mali işlemleri ile gelirlerine ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak çıkartılacak yönetmelikle belirlenir.” hükmüne yer verildiği;
    Bu hükme dayanarak hazırlanan 28/01/2012 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye işletmesi Yönetmeliği’nin 2. maddesinde, bu Yönetmeliğin 25/11/2010 tarihli ve 6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 8 inci maddesine dayanılarak hazırlandığı hükmü; 4. maddesinde, “İşletme Müdürlüğünün faaliyet alanları şunlardır:
    a) Sipariş almak sureti ile her türlü harita, kadastro, değişiklik işlemleri ve bunlarla ilgili teknik hizmet üretmek, uygulamak, idari işlemleri yapmak veya bunların üretim hizmetine katılmak.
    b) Genel Müdürlükçe üretilmiş olan her türlü tapu, kadastro, harita ve hava fotoğrafı, arşiv bilgi ve belgeleri ile benzeri hizmetleri sunmak (…) hükmü; “Gelirler” başlıklı 6. maddesinde, “(1) İşletme Müdürlüğünün gelirleri şunlardır: a) Genel Müdürlükçe üretilmiş olan her türlü tapu, kadastro, harita ve hava fotoğrafı, arşiv bilgi ve belgeleri ile sunduğu diğer hizmetlerden elde edilen gelirler (…) ” hükmü yer almıştır.
    6083 sayılı Kanunda yer alan bu düzenleme 703 sayılı KHK ile yürürlükten kaldırılmış ise de 15/07/2018 tarih ve 30479 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar İle Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin (Kararname Sayısı : 4) “Döner sermaye işletmesi ” başlıklı 487. maddesinde aynı hükümler yeniden yürürlüğe girmiştir. Ayrıca 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 34. bölümüne ekli 1 sayılı cetvelinde hangi işlemlerden ve ne oranda döner sermaye ücreti alınacağı belirlenmiştir.
    Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün mülga 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Talebe Bağlı Olarak Yapılan Değişiklik İşlemleri Hakkında Genelge’sinin “amaç ve kapsam” başlıklı 1. maddesinde, “Kadastro Müdürlükleri tarafından, tescile tabi olmayan, plan örneği, aplikasyon, yer gösterme işlemleri ile tescile tabi olan, cins değişikliği, irtifak hakkı tesisi ve birleştirme işlemlerine yönelik talebe bağlı hizmetlerin yapımı, kontrolü, izlenmesi, güncellenmesi, ilgililerine sunulmasında ve lisanslı bürolar tarafından tescile tabi olmayan, aplikasyon, yer gösterme işlemlerinin yapım ve kontrolü ile tescile tabi olan, cins değişikliği, irtifak hakkı tesisi ve birleştirme işlemlerine yönelik talebe bağlı hizmetlerin yapımında uyulacak usul ve esasları belirlemek ve uygulamada birlik sağlamak amacıyla hazırlanmıştır” hükmü; “Dayanak” başlıklı 2. maddesinde, “Bu genelge, 3045 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanunun 26 ve 28 inci maddesi, Tapu Planları Tüzüğü ile Döner Sermaye İşletmesi Yönetmeliği’nin 4 üncü maddesinin (a) fıkrası esaslarına dayanılarak hazırlanmıştır” hükmü; “Taleplerin karşılanması” başlıklı 34. maddesinde, “(…) (10) Asliye ve Sulh Hukuk Mahkemelerinde görülen ve yargılama giderleri taraflarca karşılanan davalarda, bu mahkemelerin talep ettikleri bilgi ve belgeler döner sermaye ücreti karşılığında verilir.
    (11) Kadastro Mahkemelerinin bilgi ve belge taleplerinden döner sermaye ücreti alınmaz.” hükmü;
    Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün mülga 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Genelgesi’nin yerine düzenlenen 2019/13 sayılı Talebe Bağlı İşlemler İle Tescile Konu Harita ve Planların Yapımı ve Kontrolü Genelgesi “taleplerin karşılanması” başlıklı 47. maddesinde, “(…) (13) Asliye ve Sulh Hukuk Mahkemelerinde görülen ve yargılama giderleri taraflarca karşılanan davalarda, bu mahkemelerin talep ettikleri bilgi ve belgeler döner sermaye ücreti karşılığında verilir.
    (14) Kadastro Mahkemelerinin bilgi ve belge taleplerinden döner sermaye ücreti alınmaz(…)” hükmü yer almıştır.

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
    Dava konusu olayda, … Asliye Hukuk Mahkemesinde bakılan davada Mahkemece talep edilen teknik belge örnekleri karşılığında Ardahan Kadastro Müdürlüğünce döner sermaye ücreti istenmesi nedeniyle, davacı tarafından Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün mülga 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Talebe Bağlı Olarak Yapılan Değişiklik İşlemleri Hakkında Genelge’sinin 34. maddesinin 10. fıkrasında yer alan hükmün hukuka aykırı olduğu iddia edilerek açılan davada, iptali istenilen maddenin 18/11/2019 tarih ve 2019/13 sayılı Genelgenin 55. maddesi gereğince yürürlükten kaldırıldığı, ancak iptali istenen maddenin 2019/13 sayılı Genelgenin 47. maddesinin 13. fıkrasında aynen korunduğu görülmektedir.
    Mevzuatın incelenmesinden; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün mülga 16/03/2010 tarih ve 2010/4 sayılı Talebe Bağlı Olarak Yapılan Değişiklik İşlemleri Hakkında Genelge’sinin üst norm olan 3045 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanun’un 26 ve 28. maddesi, Tapu Planları Tüzüğü ile Döner Sermaye İşletmesi Yönetmeliği’nin 4. maddesinin (a) fıkrası dayanak alınmak suretiyle hazırlandığı, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye işletmesi Yönetmeliği’nin dayanağı 6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun olduğu; bu Kanun 703 sayılı KHK ile yürürlükten kaldırılmış ise de 15/07/2018 tarih ve 30479 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar İle Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin (Kararname Sayısı : 4) 487. maddesiyle aynı hükümlerin yeniden yürürlüğe girdiği anlaşılmaktadır.
    Normlar hiyerarşisinde anayasa, kanun ve yönetmeliklerden sonra gelen genelgelerin, bir yasa veya yönetmelik hükmüne dayalı olarak hazırlandığı, kanun ve yönetmelikteki hükümlere açıklık getirilmesi suretiyle kanun ve yönetmelik hükümlerinin uygulamaya geçirilmesi amaçlanır. Alttaki normun üstte yer alan norma aykırı hükümler içermemesi gerektiği hukukun temel ilkelerinden olduğu açıktır. Üstte yer alan normun alttaki norma oranla daha genel ve soyut ifadeler taşıdığı, bir alt normun ise daha özel ve somut ifadelerle bir üst normla ne amaçlamak istediğini somut olarak ortaya koyduğu, bunun doğal sonucu olarak da alttaki normun üstteki norma aykırı hükümler içermemesi gerektiği temel hukuk kurallarındandır.
    Bu itibarla, davaya konu genelgenin dayanağı kanunların halen yürürlükte olduğu ve Anayasa’ya aykırılığı hususunda alınmış bir karar bulunmadığı gibi bahsi geçen yönetmeliklerin da yargı kararıyla ortaya konulmuş bir aykırılığı bulunmamaktadır. Bunun yanında asliye ve sulh hukuk mahkemelerinde görülen davalar yönünden masraf alınmayacağına ilişkin mevzuatla getirilmiş bir muafiyette olmadığı hususları birlikte dikkate alındığında, asliye ve sulh hukuk mahkemelerinde görülen ve yargılama giderleri davanın taraflarınca karşılanan davalarda, mahkemelerin talep ettikleri ve mevzuatı gereği döner sermaye ücretine tabi olan bilgi ve belgelerin, ancak ilgilisi tarafından döner sermaye ücreti ödenmesi koşulu ile gönderilebileceği düzenlemesinde hukuka aykırılık bulunmadığı anlaşılmaktadır.
    Öte yandan 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu uyarınca, dava konusu gibi döner sermaye giderlerinin yargılama giderleri kapsamında değerlendirileceği ve aleyhine hüküm verilen taraftan alınacağında kuşku bulunmamaktadır.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1. DAVANIN REDDİNE,
    2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
    3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
    4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
    5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 24/12/2020 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir