Danıştay 8. Daire, Esas No: 2016/6013, Karar No: 2021/961
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2016/6013 E. , 2021/961 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/6013
Karar No : 2021/961
Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) : … Belediye Başkanlığı – …
Vekili : Av. …
Karşı Taraf (Davalı) : …Valiliği
İstemin Özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : İstemin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, davacı belediye tarafından; Tekirdağ, Malkara İlçesi, … Mahallesi …, …, …, … parseller, … Mahallesi … parsel, …Mahallesi … parsel ile … Mahallesi … sayılı parsel üzerine Milli Eğitim Bakanlığı lehine konan şerhlerin kaldırılması talebiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin … tarih ve … sayılı Tekirdağ Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince; Türk Medeni Kanunu’nun 1027. maddesi uyarınca, tapu kayıtları üzerinde tescil, terkin ve tashih gibi işlemlere ilişkin davaların görüm ve çözümünün adliye mahkemelerinin görevi içinde bulunduğu, her ne kadar dava konusu işlem organik bakımdan idari bir merci tarafından tesis olunmuş ise de, Malkara İlçesi, … Mahallesi …, …, …, …parseller, …Mahallesi … parsel, …Mahallesi … parsel ile … Mahallesi … sayılı parselde tapunun beyanlar hanesindeki Milli Eğitim Bakanlığı lehine konan şerhlerin kaldırılmasına yönelik başvurunun reddi işleminin tapu kaydının düzeltilmesini gerektirdiği, tapu kaydının düzeltilmesi isteminin reddine ilişkin uyuşmazlığın adli yargı merci tarafından çözümlenmesi gereken bir uyuşmazlık olduğu gerekçesiyle davanın görev yönünden reddine karar verilmiştir.
222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu’nun 62. maddesinde; “İlköğretim okuluna tahsis edilmek üzere komisyonca seçilen Devlete, özel idarelere, belediyelere veya köy tüzel kişiliğine ait arazinin, miktar ve yerini gösteren birer tutanak tanzim edilerek valilik yolu ile ve arazinin aidiyetine göre Maliye Bakanlığının veya diğer idarelerin yetkili mercilerine gönderilir. Bu makamların tasdiki ile bu arazi parasız okula tahsis olunur.” hükmü düzenlenmiştir.
6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un geçici 1. maddesinde; “Bu Kanundaki devir, tasfiye ve paylaştırma işlemlerini yürütmek üzere vali tarafından, bir vali yardımcısının başkanlığında, valinin uygun göreceği kurum ve kuruluş temsilcilerinin ve ilgili belediye başkanlarının katılımıyla devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonu kurulur. Bu komisyona yardımcı olmak üzere valinin görevlendirmesi ile alt komisyonlar da kurulabilir…1 inci maddeye göre tüzel kişilikleri kaldırılan belediye ve köylerin personeli, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, hak, alacak ve borçları, komisyon kararıyla ilgisine göre bakanlıklara, büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluşu veya ilçe belediyesine devredilir. Devir işlemi ilk mahalli idareler genel seçimi itibarıyla uygulamaya konulur…” hükmüne yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden; 6360 sayılı Kanun uyarınca Tekirdağ ilinin büyükşehir kapsamına alınmasıyla birlikte ilçelerin sınırları içerisinde yer alan köy ve belde belediyelerinin tüzel kişiliklerinin kaldırılmasıyla devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonunca davacı belediyeye devredilen bazı taşınmazların tapu kayıtlarında 222 sayılı Kanun’un 62. maddesi uyarınca şerh konulduğunun anlaşılması üzerine davacı belediye tarafından ilgili mahallelerde okul olmadığının tespit edilmesi nedeniyle konulan şerhlerin kaldırılması talebiyle yapılan başvurunun, 6360 sayılı Kanun uyarınca yapılan hatalı devirler sonucu belediye veya diğer kurumlara tahsisi yapılan taşınmazların Hazineye devredilerek, Milli Eğitim Bakanlığı’na tahsis edilmesi çalışmalarının devam ettiği gerekçesiyle reddedilmesi üzerine, anılan işlemin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Kural olarak; tapu sicilinde tescil, terkin ve tashih istemlerinden kaynaklanan uyuşmazlıklar, bu istemlerin mülkiyet veya sınırlı ayni hakların doğması, kısıtlanması ya da ortadan kalkmasına yönelik olması nedeniyle, adli yargının görevine girmekle birlikte, söz konusu işlemlerin, idareye verilen kamusal bir yetkiye, diğer bir ifadeyle kamu hukukuna dayanması veya bu yetkinin kullanılması sonucu tesis edilen işlemin doğal sonucu olarak ortaya çıkması, yani uygulaması niteliğinde bulunması halinde uyuşmazlığın idari yargı yerlerince görülmesi gerekmektedir.
Uyuşmazlıkta; idare kamu gücüne dayanarak, resen ve tek yanlı beyanıyla işlem tesis ettiğinden, bu idari işlem hukuk aleminden kaldırılmadıkça sicildeki kaydın düzeltilmesi olanağı bulunmamaktadır.
Bu durumda; uyuşmazlığın yargısal denetiminin, idare hukuku ilke ve kuralları çerçevesinde idari yargı yerlerince yapılması gerektiğinden, davanın görev yönünden reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle; … İdare Mahkemesinin temyize konu kararının bozulmasına, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 17/02/2021 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY :
(X)- İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenip bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında yazılı nedenlerin bulunmasına bağlıdır.
İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe usul ve yasaya uygun olup, bozulmasını gerektiren bir neden bulunmadığından, Mahkeme kararının onanması gerektiği görüşüyle çoğunluk kararına katılmıyorum.