Danıştay 6. Daire, Esas No: 2019/20173, Karar No: 2021/3218
Danıştay 6. Daire Başkanlığı 2019/20173 E. , 2021/3218 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2019/20173
Karar No : 2021/3218
KARAR DÜZELTME İSTEMİNDE BULUNAN
(DAVALI) : … Belediye Başkanlığı/…
VEKİLİ : Av. …
DİĞER DAVALI İDARE : … Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : S.S. … Konut Yapı Kooperatifi
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN ÖZETİ : Danıştay Altıncı Dairesince verilen … tarih ve E:.., K:… sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi istenilmektedir.
SAVUNMANIN ÖZETİ: Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ: Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararıyla yapı yaklaşma mesafesinin davacı istemi doğrultusunda 10 metre NATO boru hattı kamulaştırma sınırına çekildiğinden kararın düzeltilmesi isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
6545 sayılı Türk Ceza Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 103. maddesinin b) bendi ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 54. maddesi yürürlükten kaldırılmış ise de; anılan Yasanın 27. maddesiyle 2577 sayılı Yasaya eklenen Geçici 8. maddenin 1. fıkrasındaki “Bu Kanunla idari yargıda kanun yollarına ilişkin getirilen hükümler, 2576 sayılı Kanunun, bu Kanunla değişik 3 üncü maddesine göre kurulan bölge idare mahkemelerinin tüm yurtta göreve başlayacakları tarihten sonra verilen kararlar hakkında uygulanır. Bu tarihten önce verilmiş kararlar hakkında, kararın verildiği tarihte yürürlükte bulunan kanun yollarına ilişkin hükümler uygulanır.” kuralı uyarınca, bu maddeye göre kararın düzeltilmesi yolundaki istemin incelemesine geçilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 54. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendine göre kararın düzeltilmesi istemi yerinde görüldüğünden Dairemizin 20/02/2019 tarih ve E:2015/7153, K:2019/864 sayılı kararı kaldırılarak işin esası incelendi:
Dava, Kocaeli ili, … ilçesi, … Mahallesi, … ada, … sayılı parseli kapsayan alanda İzmit Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile kabul edilip Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile onaylanan 1/1000 ölçekli revizyon uygulama imar planının iptali istemiyle açılmış; idare mahkemesince, dava konusu parsele ilişkin yapı yaklaşma mesafesini 30 metre olarak belirleyen 1/1000 ölçekli revizyon uygulama imar planına karşı davacı tarafından yapılan itiraz üzerine yapı yaklaşma mesafesinin NATO boru hattı kamulaştırma sınırına çekilmesine yönelik 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliğinin Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararıyla onaylandığı ve davacının iptalini istediği imar planının davalı idarelerce kaldırılarak yeni bir imar planı yapıldığı anlaşıldığından önceki imar planına karşı açılan davanın konusuz kaldığı sonucuna ulaşıldığı gerekçesiyle dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmiş, bu karar davalı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Uyuşmazlık konusu 1/1000 ölçekli revizyon uygulama imar planı ile taşınmazın imar yoluna bakan kuzeydoğu kısmında yapı yaklaşma mesafesinin Nato Boru Hattı nedeniyle 30 m olarak düzenlendiği, davacı tarafından imar planı değişikliğine askı süresi içerisinde yapılan itirazın 9 numaralı kısmında “mevcut düzenlemenin kaldırılarak yapı yaklaşma mesafesinin Akaryakıt Nato Boru Hattının deplase şartına bağlanarak yoldan maksimum 10 metre olarak düzenlenmesi”, talep kısmında ise “yapı yaklaşma sınırının irtifak hakkına konu boru hattı sınırı olarak düzenlenmesi” isteminde bulunulduğu, bu itirazın son askı tarihini izleyen 60 gün içerisinde cevap verilmeyerek reddedildiği gerekçesiyle 05/12/2014 tarihinde bakılmakta olan davanın açıldığı, bu arada davacının itirazı üzerine; çekme mesafesinin kurumun görüşü olmadan deplase şartına bağlı 10 m olarak düzenlenmesinin mümkün olmadığı, ancak nato boru hattı kamulaştırma sınırına çekilmesi şeklinde düzenlenmesine ilişkin İzmit Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararının Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararıyla onaylandığı, bunun üzerine idare Mahkemesince, iptali istenilen imar planının davalı idarelerce kaldırılarak yeni bir imar planı yapıldığından bahisle dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verildiği anlaşılmıştır.
Temyiz aşamasında, Dairemizin 20/02/2019 tarih ve E:2015/7153, K:2019/864 sayılı kararı ile, yeni imar planı ile davacının itirazında belirtilen hususların karşılanmadığı anlaşıldığından olayda dava açmaktaki olumsuzlukların düzeltilmesi suretiyle hukuki sonucun elde edilmiş olduğundan bahsetmenin mümkün olmadığı, bu nedenle davanın esastan incelenerek karara bağlanması adil yargılama ilkesinin bir gereği olduğu, belirtilen tespitler karşısında karar verilmesine yer olmadığına ilişkin temyize konu kararda isabet görülmediği sonucuna varılarak idare mahkemesi kararının bozulmasına karar verilmiştir.
Ancak davalı idarece bozma kararı üzerine sunulan Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararıyla, yapı yaklaşma mesafesinin davacı istemi doğrultusunda 10 metre NATO boru hattı kamulaştırma sınırına çekildiği görülmekte olup konusuz kalan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığı yolundaki idare mahkemesi kararında isabetsizlik bulunmamaktadır.
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
… İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın ONANMASINA, dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 08/03/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.