Danıştay 6. Daire, Esas No: 2018/5499, Karar No: 2022/3290
Danıştay 6. Daire Başkanlığı 2018/5499 E. , 2022/3290 K.
“İçtihat Metni”
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2018/5499
Karar No : 2022/3290
KARAR DÜZELTME İSTEMİNDE BULUNANLAR :
1-(DAVALI)
… Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- (DAVALI YANINDA MÜDAHİL) …
VEKİLİ : Av. ….
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Valiliği
İSTEMİN KONUSU : Danıştay Altıncı Dairesinin 27/11/2014 tarih ve E:2011/6845, K:2014/7756 sayılı bozma kararına uyularak verilen … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının onanmasına dair Danıştay Altıncı Dairesinin 29/01/2018 tarih ve E:2016/11256, K:2018/699 sayılı kararının; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile değişik 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Antalya ili, Muratpaşa ilçesi, … Mahallesi …, …. pafta, … ada, … parsel sayılı taşınmazın konut alanından akaryakıt servis istasyonu alanına dönüştürülmesine ilişkin 1/5000 ölçekli nazım imar planı değişikliğinin onaylanmasına dair … tarihli, … sayılı … Büyükşehir Belediye Meclisi kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …. İdare Mahkemesince; dosyada yer alan bilgi ve belgelerle yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen raporun birlikte değerlendirilmesinden, dava konusu taşınmazın Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelikte akaryakıt servis istasyonu alanları için aranan parsel genişliği, parsel derinliği, kavşak mesafesi şartlarını sağladığı, ancak taşınmazın 1/25000 ölçekli nazım imar planında “kırsal konut alanlarında korunacak meskun alan” sınırları içerisinde kaldığı, akaryakıt istasyonu belirlenebilmesi için taşınmazın üst ölçekli planda çalışma alanı fonksiyonunda gösterilmesi gerektiği, bu haliyle dava konusu plan değişikliğinin şehircilik ilkeleri ve planlama esaslarına uygun olmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Daire kararının özeti: Davalının temyiz başvurusu üzerine Danıştay Altıncı Dairesince, temyize konu karar hukuk ve usule uygun bulunmuş ve kararın onanmasına karar verilmiştir.
KARAR DÜZELTME TALEP EDENLERİN İDDİALARI : Davalı ve yanında müdahil tarafından, Danıştay Altıncı Dairesince verilen kararın düzeltilmesi istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Karar düzeltme isteminin kabulü ile mahkeme kararının bozulmasına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
Kararın düzeltilmesi dilekçesinde ileri sürülen nedenler, 2577 sayılı Kanunun Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile değişik 54. maddesi hükmüne uygun bulunduğundan, karar düzeltme isteminin kabulü ile Danıştay Altıncı Dairesinin 29/01/2018 tarih ve E:2016/11256, K:2018/699 sayılı kararı kaldırılarak uyuşmazlık yeniden incelendi:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY : Dava, Antalya ili, Muratpaşa ilçesi, … Mahallesi, … pafta, …. ada, … parsel sayılı taşınmazın konut alanından akaryakıt servis istasyon alanına dönüştürülmesine ilişkin 1/5000 ölçekli nazım imar planı değişikliğinin onaylanmasına dair …. tarihli, … sayılı … Büyükşehir Belediye Meclisi kararının iptali istemiyle açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
3194 sayılı İmar Kanununun 5. maddesinin işlem tarihi itibariyle yürürlükte olan halinde; “nazım imar planı” varsa bölge ve çevre düzeni planlarına uygun olarak, hali hazır haritalar üzerine yine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak çizilen ve arazi parçalarının genel kullanış biçimlerini, başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını, gerektiğinde yapı yoğunluğunu, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme, yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümü gibi hususları gösteren ve uygulama imar planının hazırlanmasında esas olmak üzere düzenlenen detaylı bir raporla açıklanan ve raporu ile beraber bir bütün olan plan olarak tanımlanmıştır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dosyanın incelenmesinden, dava konusu taşınmazın akaryakıt servis istasyonu alanı olarak belirlenmesine ilişkin 1/5000 ölçekli nazım imar planı değişikliğine karşı açılan davada, … İdare Mahkemesinin …. tarihli, E:…., K:… sayılı kararıyla, 1/25.000 ölçekli planda çalışma alanı kullanım kararı getirilen bölgeler için alt ölçekli 1/5000 ölçekli nazım imar planında ticaret ve LPG akaryakıt istasyonu kullanım kararı getirilebilmesi mümkün iken bu esasa aykırı olarak üst ölçekli planda konut yerleşim bölgesi olarak belirli alanın kullanım şeklinin, alt ölçekteki planda değiştirilmesi ve ticaret ve akaryakıt ve LPG servis istasyonu kullanımına imkan verilmesi yönünde yapılan plan tadilatında, üst ölçekli plana uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verildiği, Danıştay Altıncı Dairesinin 27/11/2014 tarih ve E:2011/6845, K:2014/7756 sayılı kararıyla, dava konusu işlem tarihinde yürürlükte bulunan Plan Yapımına Ait Esaslara Dair Yönetmeliğin Ek 2-c kısmında 1/25.000 ölçekli imar planları lejantında “K” harfi ile gösterilen alanların, kentsel ve kırsal konut alanlarında korunacak meskun alanlar olarak tanımlandığı, dava konusu taşınmazın konut yerleşim alanı olarak tanımlamasında ve konut alanı kullanımına ilişkin 1/25000 ölçekli imar planı notu esas alınarak yapılan hukuki değerlendirmelerde isabet bulunmadığı, taşınmazın kullanımının akaryakıt servis istasyonu alanı olarak değiştirilmesinin bu alanlar için öngörülen iki akaryakıt istasyonu arasında bulunması gereken asgari mesafe, kavşak mesafe şartlarına, parselin sağlaması gereken asgari genişlik, derinlik ve cephe şartlarına ve Türk Standartları Enstitüsü tarafından belirlenen emniyet mesafesi şartlarına uygun olup olmadığının tespiti için alanında uzman bilirkişi heyetiyle mahallinde keşif ve bilirkişi incelemesi yaptırılarak yeniden bir karar verilmesi gerektiği gerekçesiyle anılan kararın bozulduğu, bozma kararı üzerine mahkemece dava konusu taşınmazın Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik ile akaryakıt servis istasyonu alanları için aranan parsel genişliği, parsel derinliği, kavşak mesafesi şartlarını sağladığı değerlendirilmesinde bulunulmasına karşılık taşınmazın 1/25000 ölçekli nazım imar planında kırsal konut alanlarında korunacak meskun alanda kaldığı, akaryakıt istasyonu belirlenebilmesi için taşınmazın üst ölçekli planda çalışma alanı fonksiyonunda bulunması gerektiği, bu haliyle dava konusu plan değişikliğinin şehircilik ilkeleri ve planlama esaslarına uygun olmadığı gerekçesiyle dava konusu plan değişikliğinin iptaline karar verildiği anlaşılmıştır.
Uyuşmazlıkta, … tarihli ve … sayılı … Büyükşehir Belediye Meclisi kararı ile dava konusu 1/5000 ölçekli nazım imar planının üst ölçekli planı olan 1/25000 ölçekli nazım imar planında değişiklik yapılmış, 1/25.000 ölçekli nazım imar planı hükümlerine akaryakıt ve servis istasyonları alanları için “1.7 Planda gösterilmeyen kullanımlar” başlığı altına “1.7.5 akaryakıt ve servis istasyonları alanı: bu planın onayından önce alt ölçekli imar planlarında akaryakıt ve servis istasyonları alanı (akaryakıt ve servis istasyonları, CNG otogaz istasyonları, LPG otogaz istasyonları, elektrik sarj istasyonları, hidrojen üretim ve dolum istasyonları) olarak planlanmış alanlardaki alt ölçekli plan hükümleri geçerlidir. Söz konusu alanların bu planda gösterilmesine gerek yoktur.” plan notu ile “2.5 İmar planlarının yapılması ile ilgili esaslar” başlığı altına “2.5.7 ihtiyaç duyulması halinde akaryakıt ve servis istasyonu alanı (akaryakıt ve servis istasyonları, CNG otogaz istasyonları, LPG otogaz istasyonları, elektrik sarj istasyonları, hidrojen üretim ve dolum istasyonları) ilgili mevzuatlar, kurum ve kuruluşların görüşleri doğrultusunda, bu planda değişiklik gerektirmeksizin alt ölçekte planlanabilir.” plan notunun eklendiği anlaşılmıştır.
Bu durumda, üst ölçekli plan olan 1/25000 ölçekli nazım imar planı notlarına göre taşınmazın dava konusu 1/5000 ölçekli nazım imar planında akaryakıt servis istasyonu olarak gösterilmesinde üst ölçekli plana aykırılık bulunmadığı, diğer taraftan bilirkişi raporunda yer alan dava konusu taşınmazın, Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik ile aranan şartları taşıdığı ve bulunduğu güzergahta bir km içinde başka bir akaryakıt istasyonu olmadığı tespitleri dikkate alındığında, taşınmazın akaryakıt istasyonu belirlenmesine ilişkin 1/5000 ölçekli nazım imar planı değişikliğinde şehircilik ilkeleri, planlama esasları ve kamu yararına aykırılık bulunmadığı sonucuna varıldığından, dava konusu işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanunun 49. maddesine uygun bulunan davalının ve yanında müdahilin temyiz isteminin kabulüne,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptaline ilişkin … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine, 18/03/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.